لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۱

خنثی شدن طرح حمله به همایش مجاهدین خلق «بر اساس اطلاعات موساد بود»


رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند اطلاعات سازمان جاسوسی این کشور موسوم به موساد بود که ماه گذشته به خنثی شدن یک «طرح تروریستی» در اروپا منجر شد.

خنثی کردن «این طرح» با بازداشت چند ایرانی از جمله یک دیپلمات همراه شد.

بر اساس گزارشی که ابتدا در روزنامه عبری‌زبان «حدشات» منتشر شد و سایر رسانه‌های اسرائیلی روز پنج‌شنبه ۲۸ تیر اجازه انتشار آن را یافتند، دستگیری اعضای گروهی که قصد بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس را داشت پس از آن صورت گرفت که سازمان موساد اطلاعاتی حساس در اختیار مقام‌های فرانسه، آلمان و بلژیک قرار داد.

همایش «شورای ملی مقاومت» نهم تیرماه در حومه پاریس برگزار شد و به گفته سازمان مجاهدین خلق، بیش از ۲۵ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

در آستانه برگزاری این همایش، مقام‌های بلژیک از بازداشت دو شهروند ایرانی‌تبار این کشور خبر داده و آنها را «امیر س.» و «نسیمه ن.» معرفی کردند.

به گفته مقام‌های بلژیک، این زوج که حدود نیم کیلوگرم ماده منفجره بسیار قوی در خودروی خود جاسازی کرده بودند در بروکسل بازداشت شدند.

اندکی بعد مقام‌های آلمان نیز از بازداشت یک دیپلمات جمهوری اسلامی خبر دادند.

«اسدالله الف.» دیپلمات سفارت جمهوری اسلامی در اتریش که در ایالت بایرن آلمان دستگیر شد متهم است که انفجار در همایش سازمان مجاهدین را به زوج ایرانی‌بلژیکی سفارش داده است.

ارگان خبری مجاهدین خلق نام کامل متهم را «اسدالله اسدی» ذکر کرده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با رد اتهام دست داشتن در طرح حمله به همایش مجاهدین خلق در پاریس، این پرونده را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا خوانده و در اعتراض به بازداشت دیپلمات ایرانی نیز سفیران آلمان، بلژیک و فرانسه در تهران را به وزارت خارجه احضار کردند.

رسانه‌های اسرائیلی که روز پنج‌شنبه خبر نقش داشتن موساد در کشف و خنثی شدن این طرح را منتشر کردند به اظهارات ماه گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، نیز اشاره کرده‌اند.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی‌اش به مناسبت چهارم ژوئیه، سال‌روز استقلال آمریکا، گفته بود: در همین روزها که ایرانی‌ها برای نجات برجام دیدارهایی با مقام‌های اروپایی ترتیب داده‌اند و رئیس جمهوری ایران عازم اروپا است «همین رژیم با اعزام هسته‌ای تروریستی قصد انجام حمله بزرگ تروریستی در فرانسه داشت و فرمانده عملیات هم یک دیپلمات ایرانی در اتریش بود».

به نوشته رسانه‌های اسرائیلی، سازمان جاسوسی موساد با استفاده از زیر نظر گرفتن و شنود اعضای این گروه در چند کشور اروپایی بود که از نقشه آنها باخبر شد.

اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۰۸ و آمریکا تا سال ۲۰۱۲ نام سازمان مجاهدین خلق را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داده بودند.

«شورای ملی مقاومت»، که بزرگ‌ترین سازمان آن مجاهدین خلق به شمار می‌رود، در حال حاضر از عمده‌ترین گروه‌های اپوزیسیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

با استفاده از تایمز آو اسرائیل و رادیو فردا / ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG