لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

دو نفر در آمریکا به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شدند


وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۹ مرداد اعلام کرده است، دو مرد ایرانی به اتهام «جاسوسی» برای تهران در ایالات متحده، از جمله تجسس از یک مرکز یهودی و جمع آوری اطلاعات از طرفداران مجاهدین خلق بازداشت شده‌اند.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: احمدرضا محمدی دوستدار، ۳۸ ساله با تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی و مجید قربانی، ۵۹ ساله شهروند ایران، دارای اقامت آمریکا در ۹ اوت در کالیفرنیا بازداشت شده‌اند.

در دادخواست علیه این دو نفر آمده است که آنها برای حکومت ایران اطلاعات جمع آوری کرده‌اند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، احمدرضا محمدی دوستدار در ژوئیه سال ۲۰۱۷ از ایران به آمریکا سفر کرد تا در خصوص نهادهایی که دشمن حکومت ایران محسوب می‌شوند، از جمله منافع اسرائیل و یهودیان در آمریکا و افراد مرتبط با سازمان مجاهدین خلق، اطلاعاتی را جمع آوری کند.

طبق این دادخواست، آقای دوستدار در سال ۲۰۱۷ با زیر نظر گرفتن یک مرکز یهودی ارتدوکس به نام «خانه خباد روهر» در شیکاگو، از ابعاد امنیتی این ساختمان عکس‌هایی تهیه کرده است.

همچنین در بیانیه وزارت دادگستری آمده است: مجید قربانی با حضور در تجمع‌ مجاهدین خلق در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷ در نیویورک عکس‌هایی از این تجمع تهیه کرده و در اختیار احمدرضا دوستدار قرار داد که در مقابل دو هزار دلار دریافت کرده است.

در دادخواست علیه این دو نفر آمده است که آقای دوستدار برای دریافت این اطلاعات از آقای قربانی در ماه دسامبر به کالیفرنیا سفر کرده بود.

این بیانیه اضافه کرده است، مجید قربانی همچنین در همایش مجاهدین خلق با عنوان «کنوانسیون آزادی ایران، برای حقوق بشر و دمکراسی» در ماه مه سال جاری در واشینگتن شرکت کرده بود و ۱۰ روز بعد احمدرضا محمدی دوستدار با او تماس گرفت و در خصوص چگونگی دریافت اطلاعات جمع آوری شده صحبت کرد.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید، مجید قربانی در ماههای مارس و آوریل سال جاری به ایران سفر کرده و اطلاعات خود را در اختیار مقام‌های جمهوری اسلامی قرار داده بود و وظیفه داشت به سازمان مجاهدین خلق نفوذ کند.

در حالی خبر بازداشت این دو نفر در ارتباط با جمع اوری اطلاعات از نیروهای سازمان مجاهدین خلق در آمریکا منتشر شده است که ماه گذشته یک دیپلمات ایرانی در آلمان متهم شد که به یک زوج دستور انجام «حمله» به همایش سالانه مجاهدین خلق در حومه پاریس را داده‌است.

در همین زمینه، دادستانی کل آلمان گفته بود، «اسدالله الف» متهم است که در ماه مارس سال جاری «حمله انفجاری» به همایش مجاهدین خلق را به یک زوج ساکن در آنتورپ در بلژیک سفارش داده بود.

در واکنش جمهوری اسلامی ایران این پرونده را «سناریویی» برای تخریب رابطه ایران و اروپا خوانده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رویترز؛ خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG