لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

واکنش تهران به تاکید رئیس جمهور اسرائیل برای تحریم ایران


اظهارات رییس جمهوری اسرائیل که عنوان کرده بود «هیولای ایرانی را باید گرسنگی داد، نه غذا»، با واکنش تند سخنگوی وزارت خارجه ایران روبرو شده که آن را «ضدایرانی» و «نژادپرستانه» خوانده است. اما وزارت خارجه اسرائیل تاکید کرده که منظور رییس جمهوری این کشور، حکومت ایران بوده نه مردم ایران.

رئوون ریولین در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که پنجشنبه ۱۲ مهر به اسرائیل رفته بود، در انتقاد از توافق اخیر اروپا با ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا گفته بود «تنها راه حفظ ثبات خاورمیانه، گرسنگی دادن هیولای ایرانی است،نه تغذیه او».

به گزارش وای.نت، آقای ریولین افزوده بود که کشورش نمی‌تواند در برابر تصمیم اخیر اتحادیه اروپا سکوت کند زیرا اکنون، «زمان پیوستن به تحریم‌های کارآمد علیه ایران است و نه دور زدن آن».

رییس جمهوری اسرائیل به سازوکاری اشاره می‌کرد که کشورهای گروه ۱+۴ برای دور زدن تحریم‌های آمریکایی ایجاد کرده‌اند.

این مکانیسم در نشست دو هفته پیش وزیران خارجه ایران، آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بدست آمد.

یک روز پس از سخنان رییس جمهوری اسرائیل، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران خطاب به آنانی که «نژادپرستانِ خودشیفته و محروم از خرد و ادب» نامید، نسبت به «عواقب آنچه از زبان...و تفکرشان نسبت به ملت ایران جاری می‌شود»، «هشدار» داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه تهران ایران روز جمعه ۱۳ مهر گفت: «سران کج اندیش، بدخوی و اهریمن صفت اسرائیل» که «تاکنون تلاش می‌کردند با فریب، نیرنگ و ریاکاری... مردم ایران را از حکومت... جدا کنند، عنانِ اختیارِ سخن از کف داده» و با «صراحت افزون‌تر و با توهینی بی‌شرمانه، ضمیر اهریمنیِ ضد ایرانی خود را آشکار کردند».

به ادعای این سخنگو، اسرائیل «باز هم نشان داد» که «در نفرتی زهرآگین و بی‌پایان می‌سوزد».

اما وزارت خارجه اسرائیل نیز به نوبه خود روز جمعه تاکید کرد که «مانند همیشه، انتقاد مقامات اسرائیلی خطاب به رژیم جمهوری اسلامی بوده و نه مردم ایران» و «در این مورد هم منظور آقای ریولین، حکومت ایران بوده است».

راز زیمت یک اسرائیلی که در مورد ایران در رسانه‌های کشورش مطلب می نویسد، در توییتر خود نوشته که کاربران ایرانی در فضای مجازی و از جمله منتقدین حکومت ایران، به کلمه هیولا که رئوون ریولین به کار برده واکنش تندی نشان داده و بهتر بود که رییس جمهوری از کلمه‌ای دیگر استفاده می‌کرد و یا اینکه روشن می‌کرد منظورش حکومت ایران بوده تا تمایز مهم میان ملت ایران و حکومت ایران حفظ شود.

مقامات اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور پیوسته تاکید کرده‌اند که میان مردم ایران و حکومت حاکم بر تهران تفاوت قائل می‌شوند؛ نتانیاهو در ویدیوهای اخیر خود خطاب به ایرانیان گفته است که اسرائیل نخستین کشوری خواهد بود که با مردم ایران در صورت نبود حکومت «تروریستی» کنونی حاکم بر تهران، مناسبات دوستانه قدیمی را تجدید خواهد کرد و تجربیات غنی خود را از جمله در زمینه آب در اختیار ایرانیان خواهد گذاشت.

با وجود این، اسرائیل در آستانه ۱۳ آبان که موعد بازگشت تحریم‌های سخت‌تر آمریکایی علیه ایران، در پی خروج واشینگتن از برجام است، بر لزوم پیوستن همه کشورها به این نوع تحریم‌ها اصرار دارد.

با وجود آنکه آمریکا از ۱۵ مرداد از برجام خارج شده و به کشورها و شرکت‌های جهانی نسبت به آینده همکاری با ایران هشدار داده، دولت‌های آلمان، فرانسه و بریتانیا هنوز می‌گویند که می‌توان از راه حفظ برجام، وارد مذاکرات تازه‌ای با ایران، از جمله بر سر طرح‌های موشکی این کشور شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، نیز که کشورش یکی از اعضای باقی مانده در توافق برجام است، از سازوکار دور زدن تحریم‌های آمریکایی علیه ایران ابراز خشنودی کرده است.

بنیامین نتانیاهو در سخنرانی هفته گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اعلام وجود «یک انبار هسته‌ای مخفی» ایران در تورقوزآباد در حومه تهران، این را نیز گفت که کشورش به هدف‌های ایرانی در سوریه، لبنان و عراق و هر جای دیگر حمله خواهد کرد؛ ایران در پاسخ گفته که اسرائیل خودش یک زرادخانه هسته‌ای واقعی دارد و آشکارا ایران را تهدید می‌کند.

در همین حال، خشونت کلامی و رفتارهای تهدیدآمیز تهران علیه اسرائیل نیز در روزهای اخیر افزایش یافته است.

سپاه پاسداران ایران در حمله موشکی بامداد دوشنبه به اهداف داعش در شرق سوریه که در واکنش به حمله اخیر به رژه سالروز جنگ ایران و عراق در اهواز انجام داد، شعار «مرگ بر اسرائیل» را به فارسی بر بدنه موشک‌ها نوشته بود؛ امری که در واکنش به آن نخست وزیر اسرائیل گفت این نوشته خوی رژیم ایران را نشان می‌دهد.

همچنین به گزارش رسانه‌های ایران، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران ایران جمعه در برابر هزاران تن از نیروهای بسیجی در اصفهان گفت که «(بنیامین) نتانیاهو شنا کردن در دریای مدیترانه را تمرین کند، چرا که به زودی هیچ راهی جز گریختن به دریا نخواهد داشت».

XS
SM
MD
LG