لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۹

سپاه پاسداران می‌گوید به «مقر» عاملان حمله اهواز در سوریه حمله موشکی کرده‌است


تصاویر منتشر شده در وب‌سایت روابط عمومی سپاه پاسداران
تصاویر منتشر شده در وب‌سایت روابط عمومی سپاه پاسداران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای گفته «مقر سرکردگان» حمله مرگبار اهواز، در شرق فرات در سوریه، را «با شش فروند موشک بالیستیک میان‌برد» هدف قرار داده‌است.

بنا بر آن‌چه روابط عمومی سپاه می‌گوید «شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز» کشته و زخمی شده‌اند و «زیرساخت های آمادی و انبار ذخیره مهمات آنان منهدم گردید». جزئیات بیشتری ارائه نشده‌است.

در اطلاعیه‌ای که ساعاتی پس از خبر اولیه از سوی سپاه منتشر شده، گفته شده پس از حمله موشکی «هفت فروند پهپاد رزمی این نیرو مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی» گروه‌ یا گروه‌های مورد هدف را بمباران کرده‌اند.

در این بیانیه به محل دقیق انجام حملات و نوع دقیق موشک‌ها اشاره‌ای نشده‌است. مشخص نیست دقیقا چه گروه یا گروه‌هایی هدف قرار گرفته‌اند و شمار دقیق کشته‌ها و زخمی‌ها چه اندازه است.

این بیانیه بامداد دوشنبه ۹ مهر ماه منتشر شده‌است.

خبرگزاری فارس گفته «طبق اخبار رسیده به خبرنگار فارس، موشک‌های شلیک‌شده از دو نوع ذوالفقار (برد ۷۵۰ کیلومتر) و قیام (با برد ۸۰۰ کیلومتر) بودند». خبرگزاری فارس منبع یا منابع خبری خود را معرفی نکرده‌است.

به گفته این خبرگزاری منطقه‌ای در «البوکمال» در استان دیرالزور هدف قرار گرفته‌است.

ویدئوهایی در فضای مجازی از جمله در یوتیوب و توئیتر منتشر شده‌است که در آن‌ها گفته می‌شود موشک‌ها از سمت کرمانشاه پرتاب شده‌اند. در یکی از آن‌ها این طور به نظر می‌رسد که یکی از موشک‌ها در نزدیکی محل پرتاب سقوط کرده‌است. رادیو فردا مستقلا قادر به تائید محتوا یا درستی این ویدئوها نیست.

حمله به رژه نظامی در اهواز در روز ۳۱ شهریور به کشته‌شدن دست‌کم ۲۵ نفر انجامید. شورای امنیت سازمان ملل متحد دوم مهرماه در بیانیه‌ای آن را «حمله تروریستی» نامید و محکوم کرد.

گروه «حکومت اسلامی» مسئولیت حمله اهواز را بر عهده گرفت، ویدئویی نیز منتشر کرد و مدعی شد تصاویر و اظهارات سه مهاجم از چهار عامل حمله به رژه نظامی در اهواز است. از سوی دیگر وزارت اطلاعات ایران که می‌گوید چندین نفر را در رابطه با حمله اهواز بازداشت کرده، گفته مهاجمان و بازداشت‌شدگان «وابسته به گروه‌های تجزیه‌طلب تکفیری تحت حمایت کشورهای مرتجع عربی» بودند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز اتهام‌هایی را به امارات و عربستان سعودی وارد کرده بود که از سوی این دو کشور رد شده‌است. ریاض اتهام‌های وارد شده به خود را محکوم کرده‌است.

سپاه پاسداران پیشتر نیز به منطقه دیرالزور در سوریه حمله موشکی کرده بود. آن حملات به تلافی حملات ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ در تهران صورت گرفتند؛ حمله به مجلس ایران و آرامگاه آیت‌الله خمینی به کشته شدن ۱۷ نفر انجامید و گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت آن را پذیرفته بود.

سپاه پاسداران در ۲۸ خرداد سال پیش اعلام کرد «مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور در شرق سوریه» را با موشک مورد حمله قرار داده است.

در آن بیانیه نیز نامی از گروه خاصی برده نشده بود و گفته شده بود حمله موشکی به «تروریست‌های تکفیری» انجام شده‌است.

در پی آن، رسانه‌‌های عراقی گزارش داده بودند که حملات با «هماهنگی اتاق عملیات چهارجانبه» یعنی دفتر مشترک ایران، عراق، سوریه و روسیه، انجام شده‌است.

حمله موشکی سال گذشته سپاه پاسداران به دیرالزور با واکنش‌هایی روبه‌رو شد. برخی از تحلیل‌گران آن را «پیامی» از سوی سپاه توصیف کردند. شماری نیز گفته بودند حملات موشکی احتمالا پیامدهایی خواهد داشت.

مهرداد بروجردی، استاد علوم سیاسی در آمریکا، به رادیو فردا گفته بود حمله به دیرالزور بیش از آن‌که بعد نظامی داشته باشد، بعد سیاسی دارد: «این اقدام نشان‌دهنده این است که نقش ایران در جنگ سوریه گسترده‌تر از گذشته است، فرستادن پیامی به داعش است و فرستادن پیام به عربستان و متحدان آن است». آقای بروجردی تاکید کرده بود «سیاست منطقه‌ای دولت به خاطر پیامدهای بین‌المللی حملات، از نظر امنیت سیاسی، به مراتب با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد».

سخنگوی سپاه پاسداران، حملات موشکی به دیرالزور را «موفقیت‌آمیز» و «پیام هشدارآمیز» جمهوری اسلامی به حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای «تروریست‌ها» توصیف کرده بود. از سوی دیگر ژنرال گادی آیزنکوت، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، گفته بود «اکثر موشک‌های شلیک شده ایران به اهداف مورد نظر اصابت نکرده است».

سپاه پاسداران در ۱۷ شهریور نیز به مقر حزب دمکرات کردستان در شهر کوی‌سنجق عراق حمله موشکی کرده بود.

جزئیات بیشتری در مورد حمله تازه سپاه منتشر نشده‌است. کشورهای منطقه‌ای یا دیگر کشورهای جهان هنوز واکنشی به این حملات نشان نداده‌اند.

سپاه‌نیوز، فارس، مهر، رادیو فردا
XS
SM
MD
LG