لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

واکنش سرد آژانس به درخواست نتانیاهو برای بازدید از «انبار مخفی هسته‌ای» ایران


یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در پاسخی غیر مستقیم به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که خواهان اعزام فوری ناظران آژانس به یک محل مشخص دیگر در ایران شد، گفت که بازرسان آژانس به هر نقطه‌ای در ایران که می‌بایست زیر نظارت باشد، رفته‌اند.

به گزارش رویترز، آقای آمانو سه‌شنبه ۱۰ مهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که آژانس «در زمان مورد نیاز، بازرسان را به سایت‌ها و اماکن مورد نظر می‌فرستد»؛ اما «هر اطلاعی را که ظاهراً ارزشمند به نظر برسد، نمی‌پذیرد».

بنیامین نتانیاهو ۵ مهر در سخنرانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آقای آمانو خواست ناظران آژانس را سریعاً به محلی که او آن را یک «انبار هسته‌ای مخفی دیگر ایران» نامید، اعزام کند.

نتانیاهو با نشان دادن یک نقشه از گوگل و تصویری از سردر ساختمانی در «کوچه ماهر» در روستای تورقوزآباد، میان کهریزک و اسلامشهر در حومه تهران، گفت آژانس در برابر اطلاعاتی که اسرائیل از چند ماه قبل در خصوص این «انبار مخفی» در اختیار آژانس گذاشته، اقدامی نکرده‌است.

به گفته وی، مدیر کل آژانس «مرد خوبی است» اما «یک بار برای همیشه» بگوید چرا در برابر این اطلاعات کشورش کاری نکرد.

نتانیاهو گفت، بعد از آنکه اسرائیل هفت ماه پیش به بایگانی هسته‌ای ایران در انباری در منطقه شورآباد تهران دسترسی یافت، ایران نیز مواد انبار شده در تورقوزآباد را در سطح تهران پراکنده می‌کند.

نتانیاهو افزود کشورش می‌داند که ایران همین ماه گذشته ۱۵ کیلوگرم از مواد اورانیوم را از این انبار بیرون برد.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت که ایرانی‌ها در هفته‌های گذشته در حال پاکسازی سریع محل هستند و از این‌رو آژانس باید «پیش از آنکه دیر شود»، اقدام کند.

اما آقای آمانو در بیانیه خود نوشت، آژانس فعالیت‌های راستی‌آزمایی را به صورت مستقل انجام می‌دهد و این استقلال برای حفظ اعتبار آژانس اولویت دارد.

مدیر کل همچنین افزود که اقدامات آژانس دربارهٔ اطلاعاتی که کشورها و اشخاص به آژانس می‌دهند، بر اساس ارزیابی و بررسی‌های این نهاد است.

بنیامین نتانیاهو گفته بود که اطلاعات در مورد تورقوزآباد را از چند ماه پیش همزمان با آژانس در اختیار آمریکا هم گذاشته بود. اما یک مقام اطلاعاتی آمریکا بعد از سخنان نتانیاهو گفت که اظهارات او «کمی گمراه‌کننده است» و آمریکا از مدت‌ها پیش از این محل باخبر بوده و آنجا پر از پوشه و کاغذ است و نه سانتریفیوژ.

ایران نیز اظهارات نتانیاهو را بلافاصله رد کرد و سخنان او را تکرار مکررات «چوپان دروغگو» نامید.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در توئیترش نوشت، «هیچ ترفند و تردستی نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که اسرائیل تنها رژیم در منطقه ماست که برنامه تسلیحات هسته‌ای محرمانه و اعلام‌نشده دارد؛ از جمله یک زرادخانه اتمی واقعی».

در این میان، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در مصاحبه‌ای که دوشنبه ۹ مهر در روزنامه اعتماد در تهران منتشر شد، در واکنش به دسترسی اسرائیل به اسناد اتمی ایران، «اطمینان» داد که «هیچ سندی از آژانس بیرون نرفته‌است».

ادعای صالحی در حالی بیان می‌شود که کشورهای غربی از جمله آمریکا، درستی اسناد حساس ایرانی افتاده به دست موساد را تأیید کرده‌اند.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و بسیاری از کشورهای غربی، می‌گویند که اطلاعاتی که اسرائیل بر اساس بایگانی به سرقت رفته هسته‌ای ایران منتشر کرده، مربوط به ماهیت گذشته برنامه هسته‌ای ایران بوده‌است.

آژانس در روزهای گذشته یک بار دیگر تأیید کرد که ایران تعهدات خود بر اساس برجام را عملی کرده‌است.

اما آقای نتانیاهو که می‌گوید، برجام بر اساس «دروغ‌های ایران» تنظیم شد، در روزهای گذشته دوباره پرسید اگر ایران واقعاً برنامه هسته‌ای‌اش را رها کرده، چرا اسناد ساخت بمب اتمی را پنهان کرد و هنوز «انبار مخفی هسته‌ای» دارد. وی این را نیز گفت که کشورش «هر چه را که ایران پنهان کند، کشف می‌کند».

آمریکا ضمن خشنودی عمیق اسرائیل، از ۱۵ مرداد امسال از برجام خارج شد اما ایران و پنج قدرت دیگر برای حفظ این توافق تلاش می‌کنند.

اسرائیل از اروپا به خاطر سازوکاری که در نشست روزهای اخیر میان آنان و ایران برای تسهیل مبادلات مالی با ایران بدست آمد، انتقاد کرد و خواهان پیوستن اروپا به تحریم‌هایی شبیه تنبیهات آمریکا علیه ایران شد. دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران ۱۳ آبان اجرایی می‌شود.

XS
SM
MD
LG