لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

مسکو: اسرائیل مقصر سقوط هواپیمای نظامی روسیه در سوریه است


ژنرال ایگور کاناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه
ژنرال ایگور کاناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه

مسکو روز یکشنبه اول مهر اسرائیل را متهم کرد در ماجرایی که به ساقط شدن یک هواپیمای نظامی روسی در آسمان سوریه منجر شد، این کشور را «گمراه کرده است».

همزمان اسرائیل اعلام کرده که به عملیات نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری روسی نووستی، ژنرال ایگور کاناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه، در یک نشست خبری در مسکو گفت کشورش نیروی هوایی اسرائیل و تصمیم‌گیرندگان آن را در ساقط شدن هواپیمای روسی «کاملا مقصر» می‌داند.

به گفته این مقام نظامی روس، «اهمال» اسرائیل اگر «مجرمانه» نباشد، رفتاری «غیر حرفه‌ای» و یا ناشی از «اشتباه جدی» این کشور است؛ وی همچنین گفت که اسرائیل نسبت به روسیه «ناسپاسی» می‌کند.

هواپیمای نظامی ایلوشین-۲۰ ارتش روسیه شامگاه ۲۶ شهریور با شلیک موشک از سامانه روسی اس ۲۰۰ که در اختیار پدافند سوریه است، در غرب سوریه ساقط شد و تمام ۱۵ خدمه پروازی آن کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پنجشنبه گذشته ژنرال عامیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی ارتش این کشور را به روسیه فرستاد تا «مستندات» اسرائیل را در خصوص این رویداد به مقامات مسکو ارائه کند؛ ژنرال نورکین بعد از دیدار با شماری از مقامات روس، جمعه گذشته به تل آویو بازگشت.

به گزارش جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو نیز در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، برای جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی به «توافق رسید».

ایگور کوناشنکوف اسرائیل را متهم کرد که با استفاده از خط تماس اضطراری، روسیه را «گمراه» کرده است و در حالی که هواپیماهای اسرائیلی در لاذقیه (غرب) در حال عملیات بوده‌اند، در خط تماس گفته‌اند که در شمال سوریه هستند.

با وجود این، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گفت، اسرائیل با «نقض» توافق سال ۲۰۱۵ بین دو کشور، تنها یک دقیقه پیش از حمله این عملیات را به روسیه اطلاع داد.

ایگور کوناشنکوف اسرائیل را متهم کرد که با استفاده از خط تماس اضطراری، روسیه را «گمراه» کرده است و در حالی که هواپیماهای اسرائیلی در لاذقیه (غرب) در حال عملیات بوده‌اند، در خط تماس گفته‌اند که در شمال سوریه هستند.

این خط برای جلوگیری از درگیری نظامی ناخواسته میان روسیه و اسرائیل ایجاد شده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه افزود، بعد از فعال شدن پدافند سوریه در پی موج نخست حمله اسرائیل، جنگنده‌هایش برای موج دوم حمله‌ور شدند و زمانی که ایلوشین روس در حال فرود بود، یکی از جنگنده‌های اسرائیل آن را به سپری برای خود مبدل کرد در حالی که خلبان اسرائیلی می‌دانست که رادار سوریه ممکن است ایلوشین را هدف بگیرد.

ژنرال کاناشنکوف این را نیز گفت که جنگنده‌های اسرائیلی تا ده دقیقه بعد از اصابت راکت پدافند سوری به ایلوشین، در آسمان محل مشغول عملیات بودند و ۵۰ دقیقه بعد پیشنهاد کمک دادند.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، مسکو با دادن تضمین به اسرائیل که نیروهای ایران و هم‌پیمانانش در سوریه تا ۱۴۰ کیلومتر از مرزهای اسرائیل دور شوند از تهدید راکتی اسرائیل از سوی ایران و متحدینش جلوگیری کرد و همچنین با استقرار پست‌های نظارتی در ارتفاعات جولان، ضمانت کرد که ارتش سوریه تهدیدی برای اسرائیل نباشد.

از شهریور ۱۳۹۴ که روسیه برای حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه حضور نظامی فعال دارد، این نخستین بار است که یک هواپیمای نظامی‌اش بر اثر پدافند سوری در زمان عملیات هوایی اسرائیل در سوریه سقوط می‌کند.

اسرائیل بعد از سقوط هواپیمای نظامی روس گفته بود، اطلاعات در خصوص عملیات دوشنبه شب گذشته در سوریه را در مهلت کافی به روسیه منتقل کرده بود.

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز یکشنبه در مصاحبه با رادیوی دولتی عبری کشورش گفت که با وجود ماجرای هواپیمای روسی، اسرائیل عملیات خود را در سوریه دنبال می‌کند.

آقای لیبرمن افزود که کشورش «اجازه نمی‌دهد سوریه به خط مقدم جنگ ایران علیه اسرائیل مبدل شود».

به گزارش هاآرتص، اسرائیل از بعد از ساقط شدن هواپیمای روس، از انجام عملیات بیشتر در سوریه خودداری کرده ولی امیدوار است که روسیه تفاهم‌های پیشین در خصوص دست باز اسرائیل در این نوع عملیات را رعایت کند.

اسرائیل ماه گذشته اعلام کرد که در یک سال و نیم اخیر بیش از ۲۰۰ بار به هدف‌های ایران و همپیمانانش در سوریه حمله کرده است؛ بعد از آن نیز عملیات متعدد دیگری در سوریه به اسرائیل نسبت داده شد.

XS
SM
MD
LG