لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۷

اسرائیل از سرنگونی هواپیمای روسی ابراز تأسف کرد


هواپیمای تجسسی ایلوشن۲۰ روسی
هواپیمای تجسسی ایلوشن۲۰ روسی

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه، ۲۷ شهریورماه، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه «سهواً» عامل سرنگونی هواپیمای نظامی تجسسی روسیه در لاذقیه سوریه بوده و مقصر اصلی اسرائیل است.

روسیه در عین حال می‌گوید روز گذشته همزمان با پرواز این هواپیما چند فروند اف-۱۶ اسرائیلی در حال عملیات بوده‌اند و یکی از آنها برای فرار از پدافند سوریه، از هواپیمای روسی به عنوان پوشش استفاده کرده‌است.

به گفته مقام‌های روسی مانورهای «خطرناک» جنگنده‌های اسرائیلی مقصر سقوط هواپیمای روسی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سقوط این هواپیما، از نوع ایلوشن۲۰، ۱۵ نیروی ارتش روسیه جان باخته‌اند.

روز سه‌شنبه و پس از گزارش‌های مسکو، ارتش اسرائیل ضمن ابراز تأسف از سرنگونی هواپیمای روسی، سوریه، ایران و حزب‌الله را مقصر در این حادثه معرفی کرد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده‌است: «اسرائیل رژیم اسد را که ارتش او این هواپیما را سرنگون کرده، مسئول قطعی این حادثه می‌داند.» ارتش اسرائیل همچنین ایران و حزب‌الله را مقصر در این «حادثه ناگوار» معرفی کرده‌است.

ارتش اسرائیل همچنین ابراز آمادگی کرده که اطلاعات خود در مورد این حادثه با روسیه در میان بگذارد.

پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گفته‌ بودند که واشینگتن گمان می‌کند که این هواپیما به‌ شکل ناخواسته هدف پدافند هوایی نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته‌ است.

به گفته وزارت دفاع روسیه این هواپیما زمانی ناپدید شده که «جنگنده‌های اسرائیل و یک ناوچه فرانسوی» مشغول انجام عملیات در سوریه بودند.

با این حال چند ساعت طول کشید تا روسیه رسما تحلیل آمریکایی‌ها از سقوط هواپیمای نظامی را بپذیرد.

به گزارش خبرگزاری ریانوستی به نقل از این بیانیه، خلبان‌های اسرائیلی با اقدامات خود در واقع هواپیمای نظامی روسیه را بر سر راه ضدهوایی‌های سوریه گذاشته‌اند.

آن طور که در این بیانیه آمده است، اسرائیل «تنها یک دقیقه قبل» از حمله، به روسیه خبر داده است که جنگنده‌هایش در منطقه هستند.

در همین زمینه خبرگزاری روسی تاس روز سه‌شنبه به نقل از سخنگوی وزارت دفاع روسیه نوشت که جنگنده‌های اف-۱۶ اسرائیلی از هواپیمای روسی در آسمان به عنوان حفاظ استفاده کرده و آن را در راه ضدهوایی‌های سوریه قرار داده‌اند.

سوریه با سامانه پدافندی اس۲۰۰ روسی این هواپیما را ساقط کرده است.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی این وزارتخانه، همچنین گفته است که روسیه «اقدام متناسب متقابل» در این زمینه را «حق خود» می‌داند.

لاذقیه در غرب سوریه، در کرانه دریای مدیترانه واقع است. ارتش روسیه که در کنار ایران مهم‌ترین حامی بشار اسد است، از پایگاه هوایی حمیمیم در این شهر استفاده می‌کند.

تلویزیون دولتی سوریه دوشنبه شب اعلام کرده بود که انفجارهای شدیدی در استان لاذقیه شنیده شده و گزارش شد که این انفجارها ناشی از حملاتی به یک یا چند مرکز یا موسسه دولتی ا‌ست.

به نظر می‌رسد این اهدافی است که جنگنده‌های اسرائیلی در پی‌شان بوده‌اند.

منابع: خبرگزاری‌های رویترز، تاس، سی‌ان‌ان، رادیوفردا/ ف. دو. / پ.پ
XS
SM
MD
LG