لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۱

روسیه: یک هواپیمای نظامی ما نزدیک سوریه ناپدید شده‌است


خلبانان ارتش روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب شرق لاذقیه، سوریه؛ مارس ۲۰۱۶
خلبانان ارتش روسیه در پایگاه هوایی حمیمیم در جنوب شرق لاذقیه، سوریه؛ مارس ۲۰۱۶

وزارت دفاع روسیه بامداد سه‌شنبه ۲۷ شهریور گفت یک هواپیمای نظامی این کشور با ۱۴ سرنشین در نزدیکی ساحل سوریه ناپدید شده‌است. به گفته این وزارت‌خانه این هواپیما زمانی ناپدید شده که «جنگنده‌های اسرائیل و یک ناوچه فرانسوی» مشغول انجام عملیات در سوریه بودند.

این واقعه کم‌وبیش در همان زمانی رخ داده که گزارش‌هایی در مورد عملیات جنگنده‌های اسرائیل در لاذقیه‌ی سوریه منتشر شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گفته‌اند واشینگتن گمان می‌کند که این هواپیما به‌شکل ناخواسته هدف پدافند هوایی نیروهای دولتی سوریه قرار گرفته‌است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای که تاس منتشر کرده گفته است «ایلوشین-۲۰ زمانی از صفحه رادار ناپدید شد که چهار جنگنده اف-۱۶ اسرائیل در حال انجام عملیاتی علیه تاسیسات [دولت] سوریه در استان لاذقیه بودند».

در ادامه بیانیه گفته شده «در همان زمان کنترل هوایی روسیه یک موشک را ره‌گیری کرده که از سوی ناوچه فرانسوی "اوورن" که در منطقه قرار دارد، پرتاب شده بود».

لاذقیه در غرب سوریه، در کرانه دریای مدیترانه واقع است. ارتش روسیه که در کنار ایران مهم‌ترین حامی بشار اسد است، از پایگاه هوایی حمیمیم در این شهر استفاده می‌کند.

وزارت دفاع روسیه گفته ایلوشین-۲۰ در حال بازگشت به پایگاه حمیمیم بود که در حدود ساعت ۱۱ شب از صفحه رادار ناپدید شد.

تلویزیون دولتی سوریه شب دوشنبه اعلام کرده بود که انفجارهای شدیدی در استان لاذقیه شنیده شده‌است و گزارش شد که این انفجارها ناشی از حملاتی به یک یا چند مرکز یا موسسه دولتی‌ست.

خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» گفته بود «موسسه فنی صنعتی» هدف موشک قرار گرفته است. به گفته «سانا» پدافند هوایی سوریه «به حملات موشکی که از سمت دریا به شهر لاذقیه صورت گرفت پاسخ داد و شماری از آنها را رهگیری کرد».

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه این احتمال را مطرح کرده که انبار تسلیحات در موسسه فنی صنعتی که بیرون لاذقیه در قسمت شرقی آن قرار دارد، هدف قرار گرفته‌است.

یک مقام وزارت دفاع روسیه که با «تاس» صحبت کرده، می‌گوید ارتش آن کشور در حال حاضر مشغول انجام عملیات جست‌وجوی هواپیمای ناپدیدشده است.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، می‌گوید احتمال دارد ایلوشین-۲۰ هدف موشک‌ یا موشک‌های پدافند هوایی سوریه قرار گرفته باشد. اما هنوز هیچ مقام رسمی جزئیاتی در مورد واقعه و سرنوشت شرنشینان هواپیما بیان نکرده‌است.

یک مقام دولتی ایالات متحده که نامش فاش نشده، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته ظاهرا پدافند هوایی سوریه، ناخواسته، هواپیمای روسیه را هدف قرار داده‌است. یک مقام دیگر دولت آمریکا نیز به سی‌ان‌ان گفته واقعه ظاهرا در جریان حملات اسرائیل به مراکزی در سوریه، رخ داده‌است.

اسرائیل هنوز واکشنی به هیچ‌یک از گزارش‌ها و اظهارات مطرح‌شده، نشان نداده‌است. فرانسه هنوز واکنشی به اظهارات مقام‌های روس در مورد پرتاب موشک از ناوچه «اوورن» نشان نداده‌است.

سانا، تاس، رویترز، سی‌ان‌ان|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG