لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۴

نتانیاهو: سوریه مسئول سقوط هواپیمای روسی است؛ با اقدامات ایران مقابله می‌کنیم


بنیامین نتانیاهو در حال گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین در ۲۹ ژانویه ۲۰۸ در مسکو.
بنیامین نتانیاهو در حال گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین در ۲۹ ژانویه ۲۰۸ در مسکو.

نخست‌وزیر اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور گفت که ارتش سوریه مسئول سقوط هواپیمای روسی است و بر ادامه مقابله با اقدامات ایران در سوریه تاکید کرد.

بنیامین نتانیاهو این اظهارات را در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، بیان کرد و گفت آماده است که «تمام اطلاعات لازم» را برای تحقیق درباره این حادثه ارائه کند.

وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه «سهواً» عامل سرنگونی هواپیمای نظامی تجسسی روسیه در لاذقیه سوریه بوده ولی مقصر اصلی اسرائیل است.

در سقوط این هواپیما که از نوع ایلوشن۲۰ بود ۱۵ نیروی ارتش روسیه جان باختند.

نخست‌وزیر اسرائیل در بخش دیگری از تماس تلفنی خود گفته است که اسرائیل به مقابله با اقدامات ایران در سوریه ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارش دفتر بنیامین نتانیاهو، وی اظهار داشت: «اسرائیل مصمم است تا ایجاد استحکامات نظامی در سوریه توسط ایران، و تلاش‌های این کشور، که خواستار نابودی اسرائیل است، برای انتقال سلاح‌های مرگبار (مورد استفاده) گروه حزب‌الله علیه اسرائیل را متوقف کند».

پیشتر، ارتش اسرائیل هم ضمن ابراز تأسف از سرنگونی هواپیمای روسی، سوریه، ایران و حزب‌الله را مقصر در این حادثه معرفی کرد.

در همین حال، رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با نخست‌وزیر مجارستان گفت که ساقط کردن هواپیمای نظامی روسی نتیجه زنجیره‌ای تراژیک و شرایط اتفاقی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات آقای پوتین اقدامی برای آرام کردن فضا بوده است گرچه وی تاکید کرده که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی به خبرنگاران گفت: «چیزی که من بیشتر احتمال می‌دهم این است که مورد یاد شده زنجیره‌ای از حوادث اتفاقی تراژیک است، چرا که هواپیمای اسرائیلی اقدام به شلیک نکرده بود. ولی بی‌تردید باید به طور جدی این موضوع را موشکافی کنیم».

وزارت دفاع روسیه گفته که هواپیمای شناسایی ایلوشین توسط «آتش خودی» سرنگون شد ولی اسرائیل مقصر این حادثه است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است:‌ «روز گذشته همزمان با پرواز این هواپیما چند فروند اف-۱۶ اسرائیلی در حال عملیات بودند و یکی از آنها برای فرار از پدافند سوریه، از هواپیمای روسی به عنوان پوشش استفاده کرده‌است».

وزارت دفاع روسیه تهدید کرده که این اقدام به گفته او «خصمانه»، تلافی خواهد شد.

از سوی دیگر، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، سقوط هواپیمای روسی را یک «حادثه تاسف‌بار» خواند و خواستار حل‌وفصل این مسئله از راه سیاسی شد.

وی روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد:‌ «حادثه تاسف‌بار دیروز لزوم نیاز به یافتن راه حل‌های دائمی، صلح‌آمیز و سیاسی برای بسیاری منازعات موازی در منطقه و خطر تراژیک خطای محاسباتی در صحنه عملیاتی شلوغ سوریه را به ما یادآوری می‌کند».

آقای پمپئو همچنین خواستار متوقف شدن انتقال «تحریک‌آمیز» سلاح از سوی ایران از طریق خاک سوریه شد که به گفته او، تهدیدی برای منطقه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG