لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۶

استقبال ایران و مخالفان اسد از توافق پوتین و اردوغان بر سر ادلب


ایران و گروه‌های اپوزیسیون سوریه از توافق میان ترکیه و روسیه برای جلوگیری از حمله به ادلب که آخرین پناهگاه مخالفان دولت بشار اسد محسوب می‌شود، استقبال کردند.

پس از دیدار روز دوشنبه اردوغان و پوتین در شهر سوچی روسیه، در حالی که هیچ مقامی از ایران در این دیدار حضور نداشت، طرفین اعلام کردند که برای ایجاد یک منطقه حائل در ادلب به توافق رسیده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در صفحه توئیتر خود با اشاره به این موضوع روز دوشنبه، ۲۶ شهریور، پیامی منتشر کرد.

او نوشت: «دیپلماسی فعالانه و مسئولانه طی چند هفته گذشته که در دیدارهایم از آنکارا و دمشق دنبال شد، و متعاقب آن، نشست ایران و روسیه و ترکیه در تهران، و جلسه سوچی در جلوگیری از جنگ در ادلب موفقیت کسب کرده و در عین حال بر تعهد استوار به مبارزه با ترور افراطی نیز تأکید شده است. دیپلماسی جواب می‌دهد.»

گروه‌های مخالف دولت اسد نیز از توافق حاصل‌شده میان روسای جمهور ترکیه و روسیه برای ایجاد منطقه‌ای حائل و غیرنظامی به منظور جداسازی شورشیان از نیروهای دولتی،‌ استقبال کرده‌اند.

یحیی العریدی، سخنگوی کمیسیون مخالفان سوری، به خبرگزاری رویترز گفته که این توافق علاوه بر نجات جان تعداد زیادی از سوری‌ها، «مسیر صلح» در این کشور را باز نگه خواهد داشت.

مسکو و تهران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال ۲۰۱۱ به شدت از بشار اسد حمایت کرده‌اند.

دولت سوریه در روزهای اخیر اعلام کرده بود که با حمله به ادلب، قصد دارد آنچه را «آخرین سنگر تروریست‌ها» در این کشور می‌نامند، «پاکسازی» کند.

ترکیه که از گروه‌های مخالف اسد حمایت می‌کند و در حال حاضر میزبان بیش از سه میلیون سوری آواره در خاک خود است، بدنبال جلوگیری از حمله به ادلب بود و تلاش می‌کرد تا از آنچه راه‌افتادن «حمام خون» می‌نامد، جلوگیری کند.

پوتین در نشست مشترک خبری با اردوغان پس از دیدار سوچی گفت که این منطقه حائل بین ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر خواهد بود و غیرنظامی‌کردن آن از ۱۵ اکتبر سال جاری آغاز خواهد شد.

به گفته وی، شورشیان افراطی از جمله اعضای وابسته به القاعده و جبهه نصرت باید این منطقه را ترک کنند.

پوتین همچنین افزوده بود که بر اساس این توافق، شورشیان باید تا ۱۰ اکتبر، سلاح‌های سنگین از جمله تانک، راکت‌اندازها و خمپاره‌اندازهای‌ها خود را زمین بگذارند.

این توافق در حالی بدست آمده که نزدیک به ۱۰ روز پیش، در نشست سه‌جانبه سران این کشورها در تهران، روسای جمهور ایران و روسیه درخواست آتش‌بس اردوغان در ادلب را رد کرده بودند.

با پذیرفتن این پیشنهاد، حمله به ادلب متوقف خواهد شد و ارتش ترکیه و روسیه از ۱۵ اکتبر این گذرگاه حائل را کنترل خواهند کرد.

منابع: رویترز و خبرگزاری فرانسه؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG