لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۰

سران ترکیه و روسیه در غیاب ایران دیدار می‌کنند


ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، روز دوشنبه ۲۶ شهریور میزبان رجیب طیب اردوغان، همتای ترک خود است تا در غیاب ایران، درباره روند استقرار صلح در ادلب در حالی‌که نیروهای سوری خود را برای حمله به مخالفان دولت اسد در این منطقه آماده می‌کنند، مذاکره کنند.

منطقه اِدلِب، در نزدیکی مرز ترکیه، آخرین پناهگاه مخالفان دولت بشار اسد است که هفت سال است با دولت مرکزی در حال مبارزه هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، انتظار می‌رود دیدار پوتین و اردوغان در شهر سوچی روسیه، ادامه گفت‌و‌گوهای هفته گذشته میان ایران، سوریه و ترکیه در تهران باشد.

در آن دیدار، پوتین به عنوان بزرگترین حامی نظامی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با پیشنهاد اردوغان مبنی بر برقراری کامل آتش‌بس در ادلب مخالفت کرده بود.

روسای جمهوری ایران و روسیه با درخواست رئیس جمهور ترکیه برای گنجانده شدن درخواست برقراری آتش‌بس در ادلب در بیانیه نشست تهران موافقت نکردند و در این بیانیه تنها اعلام شد که سه کشور «وضعیت منطقه کاهش تنش ادلب را دنبال» می‌کنند.

رجب طیب اردوغان گفته بود که ترکیه جان ساکنان ادلب و کسانی را که به آن شهر پناه برده‌اند تضمین کرده و «نمی‌توان جان این افراد را به رژیم اسد سپرد».

با این حال پوتین گفته «در ادلب تعداد غیرنظامیان زیاد است که باید به آنها کمک کنیم ولی باید به این موضوع نیز توجه داشته باشیم که عملیات‌های غیرسازنده از سوی گروه‌های تروریستی در این منطقه در جریان است».

در حالی که نیروهای دولتی سوریه در حال آماده شدن برای حمله به این شهر هستند، روسیه نیز اعلام کرده که در حال آماده‌سازی مقدمات راه‌اندازی یک گذرگاه برای تخلیه غیرنظامیان از این شهر است.

ترکیه روز جمعه گذشته و در آستانه ملاقات رهبران ترکیه و روسیه که هر یک از جناح‌های رقیب در سوریه حمایت می‌کنند، اعلام کرده بود برای آتش‌بس در ادلب در حال مذاکره با همه طرف‌های درگیر در جنگ سوریه است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، اعلام کرده که این کشور با وزیران خارجه چندین کشور تماس گرفته و با «تمام بازیگران در سوریه» در حال تماس است.

وی افزوده که «برای مبارزه با سازمان‌های تروریستی آماده‌ایم با همه همکاری کنیم. ولی کشتن همه، غیرنظامیان، زنان و کودکان، تحت عنوان مبارزه با تروریسم درست نیست و انسانی نیست.»

گزارش‌های دیگری نیز حاکی است که ترکیه نیروهای خود در چندین پایگاه نظامی در داخل ناحیه ادلب را تقویت کرده که در جوار مرزهای جنوبی آن کشور واقع شده و توسط گروه‌های جهادی و شورشیان مورد حمایت ترکیه کنترل می‌شود.

سازمان ملل متحد اعلام کرده از هفته گذشته که نیروهای دولتی سوریه و متحدانش حملات هوایی و توپ‌باران ادلب را از سر گرفته‌اند بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم از محل سکونت خود گریخته‌اند و حمله به ادلب می‌تواند به یک فاجعه بشری منجر شود.

حدود ۲.۹ میلیون نفر در مناطق تحت کنترل شورشیان زندگی می‌کنند که اکثر استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های همجوار لاذقیه، حما و حلب را دربرمی‌گیرد.

منابع: خبرگزاری آلمان و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG