لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۹

سفر فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به مسکو در پی سقوط هواپیمای روسیه


ایلوشین-۲۰ در تصویری که ۲۷ شهریور در اختیار خبرنگاران قرار گرفت؛ زمان و مکان تصویر مشخص نیست
ایلوشین-۲۰ در تصویری که ۲۷ شهریور در اختیار خبرنگاران قرار گرفت؛ زمان و مکان تصویر مشخص نیست

در پی سقوط هواپیمای نظامی روسیه توسط پدافند سوریه در جریان حملات هوایی اسرائیل به لاذقیه، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های روس، ۲۹ شهریور ماه به مسکو می‌رود.

وزارت دفاع روسیه ۲۷ شهریورماه، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه «ناخواسته» عامل سرنگونی هواپیمای نظامی تجسسی ایلوشین-۲۰ روسیه در لاذقیه بود. این وزارت‌خانه اما گفته مقصر اصلی در این رخداد اسرائیل است. ۱۵ نفر در جریان سقوط ایلوشین جان خود را از دست داده‌اند.

اسرائیل از سقوط هواپیما و کشته‌شدن پرسنل روس ابراز تاسف کرده‌است. در عین حال نخست‌وزیر اسرائیل در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، تاکید کرده کشورش به مقابله با اقدامات ایران در سوریه ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، بشار اسد نیز در نامه‌ای به پوتین، اسرائیل را عامل سقوط ایلوشین نامیده و در عین حال خواستار ادامه فعالیت‌های روسیه در کشورش شده‌است.

روسیه و ایران مهم‌ترین حامیان بشار اسد هستند. روسیه، به طور کلی با حمایت نظامی و به‌طور مشخص با حمایت هوایی از نیروهای اسد، نقش مهمی در حملات به شورشیان سوری و بازپس‌گیری مناطق مختلف توسط دولت دمشق، و همچنین مقابله با گروه‌هایی مانند حکومت اسلامی داشته‌است.

در این میان اسرائیل نیز دست به انجام «ده‌ها حمله» به اهداف یا نیروهای ایرانی و یا شبه‌نظامیان مورد حمایت تهران زده که هرچند از دید روسیه پنهان نیست، اما در ماه‌های اخیر همچنان ادامه پیدا کرده‌است.

سقوط ایلوشین-۲۰ ارتش روسیه در گرماگرم این تنش‌ها، سبب شده تا تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد رویکرد روسیه در ادامه بحران سوریه منتشر و یا ابراز شود.

در چنین شرایطی ارتش اسرائیل از سفر ژنرال امیکان نورکین، و شماری دیگر از مقام‌های ارشد نظامی خود به مسکو خبر داده‌است تا «رخدادهای فعلی از همه جوانب، از جمله اطلاعات پیش-عملیاتی و یافته‌های ناشی از تحقیقات [ارتش اسرائیل]» در اختیار مقام‌های روس قرار گیرد.

در بخشی از بیانیه ارتش اسرائیل گفته شده هیئت رهسپار به مسکو «مدارک مربوط به ادامه فعالیت‌های ایران برای انتقال جنگ‌افزارهای راهبردی به حزب‌الله لبنان… و تثبیت حضور تهران در سوریه» را به مسکو ارائه می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تماسی که با رئیس‌جمهوری روسیه داشت، گفته بود «اسرائیل مصمم است تا حضور نظامی ایران در سوریه، و تلاش‌های این کشور، که خواستار نابودی اسرائیل است، برای انتقال سلاح‌های مرگبار برای گروه حزب‌الله لبنان را متوقف کند».

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفته بود سرنگونی هواپیمای نظامی کشورش نتیجه «زنجیره‌ای تراژیک و شرایط اتفاقی» است: «ولی بی‌تردید باید به طور جدی این موضوع را موشکافی کنیم».

طی روزهای گذشته مقام‌های ایالات متحده در مورد سقوط ایلوشین-۲۰ ابراز تاسف کرده و در عین حال تاکید کرده‌اند آمریکا نقشی در وقایع نداشته‌است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این واقعه را «یک مسئله بسیار غم‌انگیز» توصیف کرد و مایک پومپئو، وزیر خارجه، ایران و انتقال سلاح‌های پیشرفته به حزب‌الله لبنان را هدف انتقادهای خود قرار داد.

خبرگزاری فرانسه، اسوشیتدپرس، اسپوتنیک، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG