لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

انتقاد ایران از «بی‌توجهی» سازمان ملل به تاثیر تحریم‌ها بر مردم


ایران با انتقاد از فرایندهای حقوق بشری سازمان ملل متحد که آنها را «دوگانه و سیاسی» نامید، اعلام کرد در این فرایند، به تحریم‌های «مغایر حقوق اقتصادی و اجتماعی عامه مردم ایران» بی‌توجهی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، محمد حسنی‌نژاد، نماینده ایران در کمیته سوم سازمان ملل، در نشست روز سه‌شنبه این کمیته، از جمله «ارائه سالانه چهار گزارش شبیه هم» درباره وضعیت حقوق بشر ایران را «تنها منعکس‌کننده رویکردهای گزینشی و استانداردهای دوگانه» این سازمان دانست.

آقای حسنی‌نژاد ضمن هشدار نسبت به «مخدوش‌ شدن اعتبار و یکپارچگی» فرایندهای حقوق بشری سازمان ملل با ادامه این روند، گزارش اخیر این سازمان علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را «غیرقابل پذیرش» و صرفا بر اساس «ملاحظات سیاسی» توصیف کرد.

وی از این که در گزارش دبیرکل سازمان ملل «حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به وضع دوباره تحریم‌های غیرقانونی و نامشروع آمریکا علیه مردم ایران» نشده نیز انتقاد کرد.

اشاره وی به گزارش شهریورماه دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران است که بار دیگر اقدامات ایران در نقض حقوق بشر و بی‌اعتنایی به حقوق اقلیت‌ها در این کشور را محکوم کرده است.

در گزارش آنتونیو گوترش به سرکوب اعتراض‌های دی‌ماه، سرکوب اعتراضات بازار تهران، نوع برخورد با دوتابعیتی‌ها، اعدام، شکنجه و بدرفتاری، وضعیت درویش‌های گنابادی، قوانین علیه زنان و دختران، وضعیت اقلیت‌ها و دیگر موارد اشاره شده‌ است.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این گزارش را «فاقد اعتبار و ارزش» دانسته‌اند.

پس از بازگشت دور نخست تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز گفته بود که این تحریم‌‌ها «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی است و جامعه بین‌المللی وظیفه دارد جلو این بی‌قانونی بایستد.

غلامعلی خوشرو در یادداشتی که مردادماه در وب‌سایت روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر شد نوشته بود که ایالات متحده با خروج از برجام نه تنها قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، که حتی کشورهایی را که به این قطعنامه پایبند مانده‌اند مجازات می‌کند.

در همین زمینه ​گزارشگر ویژه سازمان ملل هم اعلام کرده تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران «ناعادلانه و زیان‌آور» هستند و به مردم عادی آسیب می‌زنند.

ادریس جزایری روز ۳۱ مردادماه در بیانیه‌ای، وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از برجام را «غیرقانونی» دانست و افزود: «تحریم‌های بین‌المللی باید هدفی مشروع داشته و متناسب باشند. تحریم‌ها نباید حقوق شهروندان عادی را نقض کنند٬ اما هیچ کدام از این موارد در این مورد [تحریم‌ها علیه ایران] مد نظر قرار نگرفته است.»

با این حال مقام‌های آمریکایی می‌گویند هدف از این تحریم‌ها که قرار است سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ باشد، «لطمه زدن به مردم ایران نیست».

برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا گفته که هدف از تحریم‌های آمریکا، تحت‌الشعاع قرار دادن تجارت در زمینه‌های بشردوستانه، از جمله غذا و دارو نیست و حکومت ایران در این زمینه به مردم «اطلاعات غلط» می‌دهد.

منابع: خبرگزاری ایرنا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG