لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰

آمریکا کارمندان «غیرضروری» خود را از عراق خارج می‌کند


نمایی از سفارت آمریکا در عراق
نمایی از سفارت آمریکا در عراق

واشینگتن در واکنش به تهدیداتی که می‌گوید ایران متوجه منافع آن کرده است، روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت دستور داد که کارمندان آمریکایی «غیرضروری» وزارت خارجه این کشور از عراق خارج شوند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار داشت: «اطمینان یافتن از امنیت کارمندان دولت ایالات متحده و شهروندان آمریکایی برای ما بالاترین اولویت را دارد... و ما از این طریق می‌خواهیم خطر آسیب دیدن آنها را کاهش دهیم».

دولت دونالد ترامپ با هدف فشار حداکثری بر ایران تحریم‌های جدیدی را علیه تهران وضع کرده است. از سویی واشینگتن می‌گوید که ایران و نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی تحرکاتی را علیه منافع ایالات متحده در منطقه آغاز کرده‌اند و با هدف مقابله با این تهدیدها، نیروهای بیشتری را به خاورمیانه اعزام می‌کند.

ایران این امر را «جنگ روانی» خوانده و یک فرمانده بریتانیایی در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش نیز نسبت به وجود این تهدیدها علیه حدود پنج هزار سرباز آمریکایی که در این ائتلاف وجود دارند، ابراز تردید کرده است.

در این حال وزارت خارجه آمریکا تاکید دارد که کارمندان غیرضروری آن باید محل خدمت خود در بغداد و اربیل، مرکز اقلیم کردستان، را ترک کنند.

روشن نیست که این فرمان شامل چند نفر می‌شود. در عین حال واشینگتن به طور مشخص نگفته که چه تهدیداتی متوجه آنها بوده است. در این راستا ارائه خدمات صدور روادید آمریکا در عراق نیز متوقف شده است.

روز چهارشنبه همچنین آلمان که ۱۶۰ سرباز در عراق دارد، برنامه خود برای آموزش‌های نظامی در این کشور را به حال تعلیق درآورد و دلیل آن را افزایش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد. هلند نیز ماموریت نیروهای خود برای کمک به مقامات محلی عراق را تعلیق کرد.

این در حالی است که ایران و ایالات متحده، هر دو اعلام کرده‌اند که قصد جنگ ندارند. آمریکا می‌گوید هدف از فشارها تغییر رفتار ایران است. تهران هم تاکید کرده که درباره سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی خود تجدیدنظر نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG