لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

ناو آبراهام لینکلن؛ معیار سنجش تنش بین ایران و آمریکا


فیلم‌هایی از تمرین‌های ناو آبراهام لینکلن در دریای عرب که حدود هزار کیلومتر با خلیج‌فارس فاصله دارد توسط نیروی دریایی آمریکا منتشر شده است.
فیلم‌هایی از تمرین‌های ناو آبراهام لینکلن در دریای عرب که حدود هزار کیلومتر با خلیج‌فارس فاصله دارد توسط نیروی دریایی آمریکا منتشر شده است.

ناو هواپیمابر یو اس‌اس آبراهام لینکلن که اخیرا به دستور دولت آمریکا به خلیج‌فارس اعزام شده به معیار صد هزار تنی سنجش تنش بین ایران و آمریکا بدل شده است.

این ناو هواپیمابر و ناوگروه همران آن هنوز از تنگه هرمز عبور نکرده و وارد آب‌های خلیج فارس نشده است. فیلم‌هایی از تمرین‌های آن با سایر شناورهای جنگی آمریکا در دریای عرب که حدود هزار کیلومتر با خلیج‌فارس فاصله دارد روز جمعه توسط نیروی دریایی آمریکا منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با وجودی که مقامات نظامی آمریکا دلیل تاخیر در ورود این ناوگروه به خلیج‌فارس را اعلام نکرده‌اند ولی ممکن است با هدف کاهش تنش قبل از عبور آن از تنگه هرمز باشد. نیروهای ایرانی معمولا در تنگه هرمز تردد شناورهای جنگی آمریکایی را تعقیب می‌کنند.

در ماه دسامبر هنگام عبور ناوهواپیما بر یو اس اس جان سی استنیس و ناوگروه همراه آن از تنگه هرمز حدود ۳۰ شناور نیروی دریایی سپاه پاسداران آن را تعقیب کردند. یکی از شناورهای ایرانی یک پهپاد کوچک غیرنظامی برای فیلمبرداری از این ناو هواپیمابر فرستاد.

در موارد دیگر همزمان با عبور کشتی‌های جنگی آمریکا از تنگه هرمز شناورهای ایرانی به سوی نقاط دیگری موشک شلیک کرده و یا آتشبارهای خود را آزمایش کرده‌اند. در بسیاری موارد قایق‌های تندرو نیروی دریایی سپاه پاسداران با فاصله بسیار کم و خطرناکی از ناوهای آمریکایی سبقت گرفته‌اند.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاکتیک موسوم به «حمله زنبوری» به ناوهای هواپیمابر شامل اعزام پهپادهای حامل بمب، استفاده از موشک‌های دریا به دریا و زمین به دریا را مهارت لازم را کسب کرده است.

مقامات دولتی و نظامی ایران در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده‌اند که در صورت قطع صادرات نفت این کشور به خاطر تحریم‌های آمریکا تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد.

در عین حال تردد کشتی‌های نظامی در تنگه هرمز در فضای تنش‌آلود کنونی ممکن است باعث ارتکاب یک اشتباه فاجعه‌بار از سوی دو طرف بشود.

در سال ۱۹۸۸ یک ناو هواپیمابر آمریکایی به اشتباه یک هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کرد و تمامی ۲۹۰ نفر سرنشین آن کشته شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG