لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

بیمه «لویدز» بریتانیا حوزه منطقه ریسک خلیج فارس را گسترش داد


اخیرا چهار نفتکش و کشتی تجاری در آبهای امارات  «مورد حمله خرابکارانه» قرار گرفتند.
اخیرا چهار نفتکش و کشتی تجاری در آبهای امارات  «مورد حمله خرابکارانه» قرار گرفتند.

غول بیمه بریتانیا جمعه ۲۷ اردیبهشت حوزه منطقه ریسک خلیج فارس را از این خلیج تا آبهای امارات، عمان و دریای عمان گسترش داد.

اخیرا چهار نفتکش و کشتی تجاری در آبهای امارات «مورد حمله خرابکارانه» قرار گرفتند و حوثی‌های یمن با پهبادهای خود به تاسیسات نفتی عربستان حمله کردند.

این موضوع باعث شد شرکت بیمه «لویدز» بریتانیا که از بزرگترین شرکتهای ارائه خدمات بیمه به کشتی‌ها در جهان است، روز جمعه نشستی اضطراری برای بررسی سیاستهای بیمه خود برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این نشست توافق شده است که حوزه منطقه ریسک برای پوشش بیمه نفتکشها و کشتی‌ها در خاورمیانه گسترش یابد.

در همین زمینه فایننشیال تایمز گزارش داده است که گسترش منطقه ریسک می‌تواند هزینه بیمه کشتی‌هایی که از تنگه هرمز یا اطراف آن عبور می‌کنند را افزایش دهد، اگرچه لویدز به صراحت نگفته هزینه بیمه کشتی‌هایی که در این منطقه تردد می‌کنند افزایش خواهد یافت یا نه.

ایران می‎گوید در حمله به کشتی‌های لنگر انداخته در نزدیکی بندر فجیره عمارات دست نداشته است.

لویدز با انتشار بیانیه‌ای روز جمعه ۲۷ اردیبهشت گفت که این شرکت نمی‌تواند احتمال حمله جدیدی را منتفی بداند.

روزانه بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی از تنگه هرمز می‌گذرد که معادل تقریبا یک پنجم کل نفت مصرفی جهان است. ایران به دفعات تهدید کرده است در صورتی که نتواند نفت خود را در بازارهای بین‌المللی بفروشد، دیگران هم نخواهند توانست نفت صادر کنند.

آمریکا از دوم ماه مه معافیتها به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرده است و عربستان به همراه امارات قول داده‌اند کمبود نفت در بازارهای جهانی را جبران کنند. آمریکا اخیرا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و شماری بمب‌افکن بی- ۵۲ به خلیج فارس اعزام کرده است تا امنیت این منطقه را تامین کند.

«کمیته مشترک جنگ» شرکت لویدز هر سه ماه یکبار تشکیل جلسه می‌دهد و برگزاری نشست اضطراری این کمیته نشان از جدی بودن ریسکهای موجود در منطقه است.

در این میان خبرگزاری فرانسه با پوشش خبری تصمیم لویدز نوشته است «دریاد گلوبال» از شرکتهای امنیت دریانوردی بر این باور است که عربستان تنها توسط رسانه‌های داخلی خود درباره حملات به تاسیسات نفتی خبررسانی می‌کند و با وجود عدم دسترسی رسانه‌های مستقل به مکان حملات، دقیقا نمی‌توان مطمئن شد ابعاد خسارت به تاسیسات نفتی این کشور چه اندازه بوده است.

عربستان خود می‌گوید حملات حوثی‌های یمن «اقتصاد و امنیت انرژی جهان را هدف قرار داده»، اما مدعی است که حمله اخیر بر تولید و صادرات نفت این کشور تاثیری نداشته است.

قیمت نفت روز جمعه به ۷۳ دلار اوج گرفت، در حالی که تا چند روز گذشته ۷۰ دلار بود.

منابع: رویترز، فایننشیال تایمز، خبرگزاری فرانسه. ف.ق
XS
SM
MD
LG