لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

«مشارکت» آمریکا، فرانسه و نروژ در تحقیقات درباره حمله به کشتی‌ها در امارات


یک نفتکش در نزدیکی بندره فجیره.
یک نفتکش در نزدیکی بندره فجیره.

یک مقام دولت امارات متحده عربی روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت به خبرگزاری فرانسه گفته است، آمریکا، فرانسه و نروژ در تحقیقات درباره «عملیات خرابکارانه» علیه چهار کشتی در بندر فجیره مشارکت می‌کنند.

روز یکشنبه امارات متحده عربی اعلام کرد چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند. گفته می‌شود، دو نفتکش عربستانی، یک کشتی با پرچم نروژ و یک نفتکش شارجه در این حادثه صدمات مشابهی دیده‌اند.

آسوشیتدپرس نیز می‌گوید، تصاویر ماهواره‌ای صدمه قابل رویتی در این چهار کشتی نشان نمی‌دهد.

این خبرگزاری تصریح کرد که اطلاعات و جزییات مربوط به «خرابکاری» مشخص نیست و مقام‌های عرب کشورهای حوزه خلیج فارس نگفته‌اند، به چه کسی در این زمینه مظنون هستند.

در همین زمینه، یک مقام اماراتی که نامش فاش نشده به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا، فرانسه و نروژ به همراه امارات متحده عربی و عربستان سعودی در خصوص حمله روز یکشنبه تحقیق می‌کنند.

این مقام اماراتی اضافه کرد که تحقیقات در این زمینه با همراهی کارشناسان غربی آغاز شده است.

خبرگزاری فرانسه نیز می‌گوید، عربستان و امارات در خصوص چگونگی این حمله یا عاملان احتمالی این حمله توضیحی ارائه نکرده‌اند.

بندر فجیره تنها پایانه نفتی امارات متحده عربی است و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد.

در حالی خبر حمله به این نفتکش‌ها منتشر شد که تنش بین آمریکا و ایران بالا گرفته است. مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر هشدار داده بودند که اطلاعاتی در مورد تهدیدهای جدید از سوی ایران علیه امریکا و هم‌پیمانانش دریافت کرده‌اند.

در همین زمینه، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، در پاسخ به این پرسش رادیوفردا که «آیا مظنون به آن هستید که ایران یا گروه‌های نیابتی ایران مسئول این خرابکاری‌ها باشند؟» گفت: «نمی‌توانم این مسئله را تأیید کنم. هیچ‌ یک از کشتی‌های ما مورد حمله قرار نگرفتند.»

آقای هوک در پاسخ به این سؤال که «اگر مشخص شود که کار ایران بوده اقدام ایالات متحده چه خواهد بود؟» گفت: «ما منابع نظامی خود را مستقر کرده‌ایم و اگر ایالات متحده هدف حمله رژیم ایران قرار بگیرد ما با نیروی نظامی پاسخ خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر ضمن ابراز تأسف از حادثه برای نفتکش‌ها در بندر فجیره، خواستار روشن شدن ابعاد ماجرا شده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG