لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

چین اظهارات مقام‌های آمریکایی در مورد ارتباط هوآوی با دولت را محکوم کرد


دولت آمریکا هفته گذشته شرکت هوآوی را در فهرست سیاه قرار داد
دولت آمریکا هفته گذشته شرکت هوآوی را در فهرست سیاه قرار داد

چین روز جمعه سوم خرداد سخنان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد ارتباط شرکت هوآوی با دولت را به عنوان «شایعه سازی» محکوم کرد. آقای پومپئو گفته است که مدیرعامل هوآوی در مورد ارتباط این شرکت با دولت چین دروغ می‌گوید.

دولت آمریکا هفته گذشته شرکت هوآوی را در فهرست سیاه قرار داد و معامله شرکت‌های آمریکا با آن را ممنوع اعلام کرد. این تصمیم جنگ تجاری بین آمریکا و چین را تشدید کرده است.

هوآوی که بزرگترین تولید کننده تجهیزات ارتباطی و دومین تولید کننده تلفن موبایل در جهان است بارها هرگونه ارتباطی با دولت، ارتش و نهادهای امنیتی چین را تکذیب کرده است.

مایک پومپئو روز پنج‌شنبه درعین حال سخنان رن ژنگفی، مدیرعامل هوآوی، را که گفته بود این شرکت هیچ گاه اطلاعات مشتریان را به اشتراک نمی‌گذارد رد کرد و افزود به نظر او تعداد بیشتری از شرکت‌های آمریکایی معامله و همکاری با هوآوی را متوقف خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مایک پومپئو گفت: «اخیرا برخی از سیاستمداران آمریکایی مرتب در مورد شرکت هوآوی شایعه سازی می‌کنند ولی هیچ گاه شواهد مستدلی را که کشورهای دیگر درخواست کرده ارائه نداده‌اند.»

او افزود دولت آمریکا با ایجاد سوء ظن در افکار عمومی آن کشور قصد دارد سردرگمی و مخالفت ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «در داخل آمریکا تردیدها در مورد جنگ تجاری که آن کشور با چین آغاز کرده افزایش می‌یابد و بازار مالی تحت تاثیر جنگ فناوری و مسدود کردن همکاری‌های صنعتی دچار تلاطم شده است.»

دولت آمریکا در ماه‌های اخیر از متحدان خود خواسته است به دلیل نگرانی‌های امنیتی از فناوری‌های ارتباطی محصول هوآوی به خصوص نسل پنجم شبکه‌های موبایل استفاده نکنند.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه گفت شکایات شرکت‌های آمریکایی علیه هوآوی در چارچوب یک توافق تجاری بین چین و آمریکا قابل حل است. وی اما در عین حال این شرکت را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد این سخنان دونالد ترامپ گفت: «واقعا نمی‌دانم معنای دقیق سخنان رهبر آمریکا چیست. بهتر است از خود آنها بپرسید.»

او گفت بهتر است آمریکا استفاده از قدرت خود برای سرکوب و بی اعتبار کردن شرکت‌های کشورهای دیگر را متوقف کند و چین خواهان حل اختلافات دو کشور از طریق گفت‌وگوهای دوستانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در بخش دیگری از کنفرانس مطبوعاتی به تاثیر جنگ تجاری دو کشور بر کشاورزان و دامپروران آمریکایی اشاره کرد و گفت دو کشور در زمینه کشاورزی سال‌ها همکاری دوستانه داشته‌اند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه اعلام کرد دولت او قصد دارد حدود ۱۵ میلیارد دلار برای کمک به کشاورزان اختصاص دهد.

کشاورزان آمریکا که از حامیان مهم دونالد ترامپ هستند به شدت از جنگ تجاری با چین آسیب دیده‌اند.

صادرات دانه سویا به چین که با ارزش‌ترین صادرات کشاوری آمریکا است در سال ۲۰۱۸ به نازل‌ترین میزان طی ۱۶ سال گذشته کاهش یافت.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG