لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۴

علی خامنه‌ای: درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران

رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که ایران درباره «مسائل ناموسی انقلاب» با دیگران و کشورهای اروپایی مذاکره نمی‌کند و در عین حال مذاکره با آمریکا را «مضر» دانسته است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای روز چهارشنبه هشتم خرداد در جمع گروهی از «استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها» گفت: «جنجال مذاکره» که رسانه‌های خارجی از آن حرف می‌زنند، «برگشتن به مذاکره» نیست بلکه «مذاکره با آمریکا» است.

وی با بیان اینکه ایران «با مذاکره با دیگران و اروپایی‌ها» مشکلی ندارد، گفته که ولی در مذاکره با دیگران و اروپایی‌ها، «مسئله‌مان تعیین موضوع است».

به گزارش سایت دفتر رهبر ایران، آقای خامنه‌ای افزوده است: «ما درباره مسائل ناموسی انقلاب مذاکره نمی‌کنیم؛ درباره‌ توانایی نظامی مذاکره نمی‌کنیم. معنی مذاکره در این مسئله، معامله است؛ یعنی از توانایی دفاعی‌تان کوتاه بیایید».

رهبر جمهوری اسلامی تاکید کرده که «مذاکره درباره‌ این‌جور مسائل، دو کلمه است: آنها می‌گویند این را می‌خواهیم، ما می‌گوییم نه!»

وی در این زمینه نیز مثالی آورد و گفت: «مثل قضیه آن خواستگاری که از او پرسیدند چه شد؟ گفت همه چیز پیش رفته غیر از دو چیز: ما می‌گوییم دختر شما را می‌خواهیم و آنها می‌گویند غلط می‌کنید!»

خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا بار دیگر تصریح کرد که ایران «مطلقا» با این کشور مذاکره نمی‌کند، چرا که به گفته وی، «‌مذاکره هیچ فایده‌ای ندارد و ضرر هم دارد».

رهبران جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر پس از بالا گرفتن تنش بین تهران و واشینگتن، مذاکره با آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، برنامه موشکی و نقش تهران در منطقه را رد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد سخنان روز چهارشنبه آقای خامنه‌ای واکنشی مستقیم به آخرین اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، باشد که روز ششم خرداد در ژاپن به صراحت گفت که خواست واشینگتن نه «تغییر رژیم» بلکه «ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی» است.

آقای ترامپ افزوده بود که آمریکا به دنبال آسیب زدن به ایران نیست و دو طرف می‌توانند به توافقی تازه برسند.

آیت‌الله خامنه‌ای که حرف آخر را در سیاست‌های جمهوری اسلامی می‌زند، هفته پیش نیز گفته بود که مذاکره با آمریکا «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ، «سم مضاعف است».

در هفته‌های اخیر که تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته و واشینگتن نیروها و تجهیزات نظامی جدیدی به منطقه اعزام کرده است، شماری از کشورها تلاش‌هایی را برای پا در میانی میان دو کشور آغاز کرده‌اند.

ژاپن یکی از کشورهایی است که برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده و قرار است نخست‌وزیر این کشور در اقدامی کم‌سابقه به‌زودی به تهران سفر کند.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تهدید کرده‌ بودند که در صورت حمله آمریکا، منطقه روی آرامش را نخواهد دید و ایران به پایگاه‌های این کشور در منطقه، اسرائیل، و کشورهای عرب متحد ایالات متحده حمله خواهد کرد.

استفاده ایران از «ابزارهای فشار»

رهبر ایران در بخش دیگری از سخنانش گفته که تنها راه پیش روی ایران برای مقابله با «فشارهای آمریکا»، استفاده از ابزارهای فشار خود است و تاکید کرده که این ابزارها هم «برخلاف تبلیغ آنها نظامی نیست- البته لازم باشد از اهرم نظامی هم استفاده می‌کنیم».

آقای خامنه‌ای تعلیق بخشی از تعهدات ایران در چارچوب برجام را یکی از این ابزارهای فشار عنوان کرده و گفته است: «وقتی شما از ابزار فشار خودتان استفاده نکردید، او [آمریکا] خیالش راحت می‌شود و فشار را کش می‌دهد».

اشاره وی به تصمیم روز ۱۸ اردیبهشت ایران در زمینه «توقف فروش آب سنگین و اورانیوم غنی شده» و همچنین افزایش تولید اورانیوم با غلظت پایین است.

تهران در این زمینه ۶۰ روز به کشورهای اروپایی فرصت داده تا تعهدات خود ذیل برجام را عملی کنند ولی این اتحادیه ضمن اعلام پایبندی به توافق اتمی با ایران، هرگونه ضرب‌الاجل را رد کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی‌اش گفته که ایران «دنبال سلاح هسته‌ای» نیست؛ «نه به‌خاطر تحریم و آمریکا، بلکه به‌خاطر مبنای‌مان که حرام می‌دانیم از نظر فقهی و شرعی».

خامنه‌ای در اظهاراتش از برخی دیدگاه‌ها سخن به میان آورده که گفته‌اند «سلاح هسته‌ای تولید کنیم ولی مصرف نکنیم؛ این هم اشتباه است، چون با هزینه بالا تولید می‌کنیم ولی استفاده نمی‌کنیم و طرف هم می‌داند که ما استفاده نمی‌کنیم و این برای ما دیگر تأثیری ندارد».

او تصریح کرده که «فعلاً مصوبه شورای عالی امنیت ملی اجرا می‌شود و بعد هرچه که مقتضی باشد. توقف در این حد معنی ندارد. فعلاً این مصوبه کافی است و اگر مقتضی شد بعداً از اهرم‌های بعدی استفاده خواهیم کرد».

رد مذاکره با آمریکا در حالی است که ایران در یکسال گذشته هدف شدیدترین تحریم‌های واشینگتن قرار گرفته است به طوری که ارزش ریال ظرف این مدت دستکم ۷۰ درصد افت کرده و قیمت انواع خدمات و کالاهای اساسی به شدت بالا رفته است.

از سوی دیگر، درآمد ایران از فروش نفت به دلیل افت صادرات کاهش یافته است و بر اساس آخرین گزارش خبرگزاری رویترز، میزان بارگیری نفت ایران در ماه مه به ۴۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

دونالد ترامپ که از مخالفان جدی توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران بود در ۱۸ اردیبهشت پارسال از آن خارج شد ولی گفت که خواهان توافق تازه‌ای با تهران است که علاوه بر برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت‌های موشکی و نقش «مخرب» جمهوری اسلامی در منطقه را نیز در برگیرد که باعث برهم خوردن صلح و ثبات در خاورمیانه شده است.

بر اساس گزارش سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG