لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

واکنش ظریف به اظهارات ترامپ درباره عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر خارجه ایران در نخستین واکنش رسمی به اظهارات تازه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، درباره عدم دسترسی تهران به سلاح هسته‌ای گفت که جمهوری اسلامی به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه ششم خرداد در توئیتی نوشت: «‌آیت‌الله [علی] خامنه‌ای مدت‌ها پیش با صدور فتوایی در منع تسلیحات هسته‌ای، اعلام کردند که ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستیم».

وی افزوده است: «تروریسم اقتصادیِ "تیم بی" به مردم ایران آسیب می‌رساند و در منطقه تنش ایجاد می‌کند. اقدامات و نه حرف‌های دونالد ترامپ نشان خواهد داد که هدف وی هم همین است یا خیر!»

وزیر خارجه ایران این اظهارات را در پاسخ به سخنان دونالد ترامپ مطرح کرد که هم اکنون برای سفری در ژاپن به سر می‌برد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران در ژاپن اظهار داشت: «من کلا به دنبال لطمه زدن به ایران نیستم، بلکه این را می‌خواهم که ایران به سلاح هسته‌ای نه بگوید. ما الان توی دنیا به اندازه کافی با سلاح هسته‌ای مشکل داریم. ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد».

رئیس‌ جمهوری آمریکا تصریح کرد: «ایران با همین رهبری فعلی، شانس این را دارد که کشوری بزرگ باشد. ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم و این را صریح می‌گوییم».

آقای ترامپ در ادامه گفت: «ما به دنبال این هستیم که (ایران) سلاح هسته‌ای نداشته باشد».

در هفته‌های اخیر که تنش بین تهران و واشینگتن بالا گرفته و آمریکا نیروها و تجهیزات نظامی جدیدی به منطقه اعزام کرده است، شماری از کشورها تلاش‌هایی را برای پادرمیانی آغاز کرده‌اند.

ژاپن یکی از کشورهایی است که برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده است.

دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که از تلاش‌های ژاپن برای میانجی‌گری حمایت می‌کند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند، حاضر به مذاکره با دولت فعلی آمریکا نیستند و رهبر جمهوری اسلامی نیز چنین مذاکره‌ای را «سَم مضاعف»خوانده است.

با استفاده از ایسنا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG