لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

سخنگوی وزارت خارجه ایران: نخست وزیر ژاپن در زمان مناسب به تهران سفر می‌کند


شینزو آبه، با محمدجواد ظریف در ۲۶ اردیبهشت دیدار کرد.
شینزو آبه، با محمدجواد ظریف در ۲۶ اردیبهشت دیدار کرد.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه سوم خرداد در واکنش به گزارش‌ها در خصوص سفر احتمالی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به تهران، گفته است، این سفر در زمان مناسب انجام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، عباس موسوی گفته است: حسن روحانی، رئیس جمهوری از «آقای شینزو آبه از قبل برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده اند که ایشان هم در پاسخ گفته اند در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد؛ لذا برخی مطالب و گمانه زنی‌های منتشر شده دور از واقعیت است و اعتبار ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «ایران و ژاپن از یک روابط تاریخی و دوستانه برخوردارند و همواره بین مقامات دو کشور گفتگو و تبادل نظر وجود داشته است که نمونه بارز آن دیدار سران دو کشور در اجلاس‌های بین المللی و سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به ژاپن است.»

رویترز بامداد روز جمعه به نقل از یک شبکه ژاپنی گزارش داده بود که شینزو آبه در حال بررسی سفر به ایران در نیمه ماه ژوئن است.

شبکه «ان اج کی» گفته بود احتمال دارد شینزو آبه در جریان دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از ژاپن در روز شنبه، در خصوص سفر به تهران با وی مشورت کند.

نخست وزیر ژاپن هفته گذشته در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود: «نگرانم که وضعیت در خاورمیانه بسیار پرتنش شود.»

پیشتر نشریه «ژاپن‌تایمز» گزارش داده بود با بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، دولت ژاپن در جست‌وجوی راهی برای برقراری گفت‌وگو بین تهران و واشینگتن است.

یک مقام وزارت خارجه ژاپن به این نشریه گفته بود: «هر دو طرف به دنبال گفت‌وگو هستند. اگرچه محدودیت‌هایی این میان وجود دارد، اما در عین حال این امکان هست که ژاپن نقشی در این ماجرا بازی کند.»

از زمان وقوع انقلاب در ایران در سال ۱۳۵۷ تاکنون هیچ نخست وزیری از ژاپن به ایران سفر نکرده است.

با استفاده از ایسنا، رویترز و ردایو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG