لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

ظریف با نخست وزیر ژاپن دیدار کرد


دیدار شینزو آبه و محمد جواد ظریف
دیدار شینزو آبه و محمد جواد ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت با نخست وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمد جواد ظریف پنجشنبه قبل از دیدار با نخست وزیر ژاپن با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرده بود.

وزیر خارجه ایران در دیدار باتارو کونو، همتای ژاپنی خود در توکیو گفت، ایران به رغم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به برجام، همچنان به تعهدات خود در چارچوب این توافق پایبند است.

وزیر خارجه ایران بازگشت تحریم های آمریکا را «غیر قابل قبول» خوانده است.

به گزارش رویترز، محمد جواد ظریف اظهار داشت، ایران در مقابل اقدام آمریکا در خروج از توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در اردیبهشت سال گذشته از خود خویشتن‌داری حداکثری نشان داده است.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ایران در سال ۱۳۹۴ در وین بر سر حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. طبق برجام، ایران محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شد.

دونالد ترامپ که منتقد توافق هسته‌ای با ایران است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.با خروج آمریکا از برجام، دونالد ترامپ حکم به بازگشت تحریم‌هایی داد که در چارچوب اجرایی شدن برجام به تعلیق درآمده بود.

تشدید تنش در منطقه

در حالی محمد جواد ظریف به ژاپن سفر کرده است که تنش بین آمریکا و ایران در هفته های اخیر وارد مرحله تازه ای شده است. آمریکا اوایل هفته گذشته اعلام کرد که در واکنش به «تهدیدهای اخیر ایران» ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با شماری بمب‌افکن بی- ۵۲ به خلیج فارس فرستاده است.

وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه پیش از دیدار خود با وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت، اقدامات آمریکا در راستای تشدید تنش در منطقه غیر قابل قبول است.

تارو کونو نیز در این کنفرانس خبری گفته است، ما به شدت نسبت به وضعیت خاورمیانه نگران هستیم و از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل رویارویی ها دریغ نخواهیم کرد.

وزیر خارجه ژاپن بر ضرورت حفظ توافق هسته ای تاکید کرد و از ایران خواست که همچنان این توافق را اجرا کند.

دیگر کشورها نیز از ایران خواسته اند به رغم خروج آمریکا از برجام،همچنان این توافق را اجرا کند.

در همین زمینه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که خروج ایران از برجام، سودی برای تهران نخواهد داشت.

ایران در واکنش به تحریم های تازه آمریکا اعلام کرد، اجرای برخی از تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت، رسما خروج ایران از «برخی» تعهدات ذیل برجام را اعلام کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام اعلام کرده است که به دلیل «عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش» در برجام، برای ایران «راهی جز کاهش تعهداتش نیست».

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG