لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۳

نخست وزیر ژاپن در دیدار با ظریف: از وضعیت پرتنش خاورمیانه نگرانم


شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از وضعیت فعلی در خاورمیانه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نخست وزیر ژاپن روز پنج‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت، در دیدار با وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «نگرانم که وضعیت در خاورمیانه بسیار پرتنش شود.»

شینزو آبه در عین حال تأکید کرد که ژاپن علاقه‌مند به حفظ «روابط سنتی و دوستانه‌اش» با ایران است.

ژاپن یکی از هشت کشوری بود که نوامبر گذشته از آمریکا معافیت گرفت خرید نفت از ایران را موقتا ادامه دهد و به‌تدریج آن را به صفر برساند.

این معافیت شش‌ماهه دو هفته پیش به پایان رسید و به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، این کشور در ماه گذشته هیچ سفارش خرید محموله جدید نفتی از ایران نداشت.

ساعاتی پیش از این دیدار، وزیر خارچه ژاپن نیز از وضعیت خاورمیانه به‌شدت ابراز نگرانی کرده بود.

دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با همتای ژاپنی‌اش، تارو کونو، روز پنج‌شنبه در توکیو برگزار شد و دو طرف پیش از آغاز گفت‌وگوهای دوجانبه، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند.

وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت: «نسبت به وضعیت خاورمیانه به‌شدت نگران هستیم و از هیچ تلاشی برای کاهش تنش و حل رویارویی‌ها دریغ نخواهیم کرد.»

تارو کانو همچنین با غیرقابل قبول خواندن «اقدامات آمریکا که به افزایش تنش در منطقه می‌انجامد»، از ایران نیز خواست که همچنان به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز با تأکید بر این که بازگشت تحریم‌های آمریکا «غیر قابل قبول» است گفت واکنش تهران در قبال خروج آمریکا از برجام «خویشتن‌داری حداکثری» بوده است.

به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی، تنها راهی که در برابر جامعه بین‌المللی است این است که باید به «عادی‌سازی روابط اقتصادی ایران» که هدف برجام بوده اقدام کند و «جز این راهی برای حفظ برجام وجود ندارد».

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف گفت که همتای ژاپنی‌اش در این دیدار تأکید کرد «ژاپن علاقه‌مند است اقدامات دیپلمات خود را برای کاهش تنش در منطقه ادامه دهد».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در تشریح وضعیت پرتنش خلیج فارس و منطقه، به اقداماتی از جمله اعزام ناو آمریکایی به منطقه، اظهارات روز سه‌شنبه رهبر جمهوری اسلامی درباره آسان بودن غنی‌سازی بالاتر از ۲۰ درصد، حمله به چند نفتکش در دریای عمان، حملات متقابل سعودی – یمنی و تصمیم آمریکا برای خارج کردن کارمندان غیرضروری‌اش از عراق در روزهای اخیر اشاره کرده است.

چند روز پیش نشریه «ژاپن‌تایمز» گزارش داده بود با بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، دولت ژاپن در جست‌وجوی راهی برای برقراری گفت‌وگو بین تهران و واشینگتن است.

یک مقام وزارت خارجه ژاپن به این نشریه گفته بود: «هر دو طرف به دنبال گفت‌وگو هستند. اگرچه محدودیت‌هایی این میان وجود دارد، اما در عین حال این امکان هست که ژاپن نقشی در این ماجرا بازی کند.»

آمریکا اردیبهشت پارسال رسما از برجام خارج شد و شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در یکمین سالگرد این اقدام اعلام کرد پایبندی به «برخی» تعهدات ذیل برجام را متوقف می‌کند.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس، وب‌سایت وزارت خارجه ژاپن و رادیوفردا/ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG