لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۵

ابراز امیدواری ژاپن برای میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده


دولت ژاپن ابراز امیدواری کرد که بتواند با میانجی‌گری میان ایران و ایالات متحده توافق هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی را حفظ کند.

یاسوتوشی نیشیمورا، معاون دبیر اول کابینه ژاپن، روز پنج‌شنبه به دنبال تصمیم ایران برای خروج محدود از برجام در یک کنفرانس خبری گفت: «مشاهده ما این است که ایران نمی‌خواهد از توافق هسته‌ای صرف نظر کند.»

وی افزود: «ما قصد داریم که برای صلح و ثبات در منطقه کوشا باشیم و از روابط دوستانه سنتی خود با ایران استفاده کنیم.»

رسانه ژاپن تایمز می‌نویسد که توکیو همواره از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران که به نقض تحریم‌های آن منجر شد، حمایت کرده است.

این رسانه اضافه می‌کند که ژاپن از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیز همسو با کشورهای اروپایی بوده و تاکید داشته که اگر این تصمیم آمریکا بر توافق هسته‌ای تاثیر منفی بگذارد، بسیار تاسف‌آمیز خواهد بود.

با این حال گزارش رسانه‌هایی نظیر بلومبرگ عنوان می‌کند که ژاپن در ماه گذشته هیچ سفارش خرید محموله جدید نفتی از ایران نداشته‌ است، چرا که شانسی برای گرفتن معافیت از آمریکا برای خرید نفت ایران نمی‌بیند.

ژاپن تایمز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که اما با بالا گرفتن تنش‌ میان ایران و ایالات متحده و اعزام ناو هواپیمابر آمریکا به منطقه، توکیو در جست‌وجوی راهی برای برقراری گفت‌وگو میان تهران و واشینگتن است.

این گزارش با نقل قولی از یک مقام وزارت خارجه ژاپن همراه شده است که می‌گوید: «هر دو طرف به دنبال گفت‌وگو هستند. اگرچه محدودیت‌هایی این میان وجود دارد، اما در عین حال این امکان هست که ژاپن نقشی در این ماجرا بازی کند.»

منابع: ژاپن تایمز، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG