لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

تاکید چین بر حمایت از ایران در مقابل تحریم‌های آمریکا


دیدار محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیر خارجه چین
دیدار محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیر خارجه چین

وزیر امور خارجه چین در دیدار با همتای ایرانی خود گفته است این کشور با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی مخالف است و از ایران برای حفاظت از منافع خود «حمایت قطعی می‌کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز، سایت وزارت خارجه چین جمعه ۲۷ اردیبهشت با انتشار گزارشی اعلام کرد «وانگ یی» وزیر خارجه چین در دیدار با همتای ایران خود محمدجواد ظریف گفت با توجه به تحولات سریع اوضاع، دو کشور نیاز به افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌ها دارند.

وی گفت «ما به شدت علیه تحریمهای یکجانبه آمریکا هستیم؛ وضعیت جاری را درک می‌کنیم و نگران و حامی ایران برای حفظ منافع قانونی و مشروع خود هستیم».

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریمهای یکجانبه‌ای علیه ایران وضع کرد. این کشور اخیرا معافیت‌های نفتی به مشتریان نفتی ایران، از جمله چین را متوقف کرد و بنا بر آمارهای بین‌المللی هیچ یک از مشتریان ایران در ماه مه نفتی از ایران وارد نکردند.

آمریکا اخیرا ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و شماری بمب‌افکن بی- ۵۲ به خلیج فارس اعزام کرد. در این میان حمله به چند نفتکش و کشتی تجاری در نزدیکی بندر فجیره امارات، همچنین حمله حوثی‌های یمن مورد حمایت ایران به تاسیسات نفتی عربستان، موجی از نگرانی ها از آغاز جنگ میان ایران و آمریکا را دامن زده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید علاقه‌ای به جنگ با ایران ندارد و امیدوار است این اتفاق نیفتد.

آقای ظریف اخیرا تور دیپلماتیک خود به کشورهای ترکمنستان، هند، ژاپن و چین را آغاز کرد.

وی جمعه با انتشار توییتی گفت با مقامات این کشورها مذاکرات «پرباری» داشته است و جامعه بین‌المللی و شرکای ایران باید تلاشها برای تامین ثبات و حفظ برجام با «اقدامات اقتصادی مشخص» را افزایش دهند.

ایران انتظار دارد اروپا و شرکای آسیایی این کشور با ایجاد ساز و کارهایی تحریمهای آمریکا را بی‌اثر کنند.

آقای وانگ یی در دیدار با ظریف از «اجرای کامل» برجام توسط ایران و قصد این کشور به ادامه پایبندی‌های هسته‌ای قدردانی کرد و گفت مناقشه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اساسا ستیزه‌ای میان یکجانبه‌گرایی و چندجانبه‌گرایی است.

اعضای مذاکره هسته‌ای شامل چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام را نکوهش کرده‌اند.

سایت وزارت خارجه چین همچنین از قول ظریف نقل کرده است که ایران قصد ترک برجام را ندارد و علیه جنگ (با آمریکا) است. وی گفته است تنگه هرمز عنوان گذرگاه عمده تامین کننده نفت جهان را حفظ خواهد کرد.

رویترز می‌نویسد نظامیان ایران بارها تهدید کرده‌اند که این تنگه را خواهند بست.

این گزارش می‌افزاید چین از متحدان ایران است، اما روابط بسیار نزدیکی با عربستان، رقیب منطقه‌ای ایران نیز دارد.

تاکید چین به حمایت از ایران در حالی است که بر اساس آمارهای گمرکی این کشور، صادرات چین به ایران در سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ با افتی نزدیک ۶۶ درصدی نسبت به دور مشابه پارسال به زیر ۷۰۰ میلیون دلار سقوط کرده و وارداتش از ایران نیز با افتی ۳۱ درصدی به حدود ۱.۵ میلیارد دلار رسیده است.

بخش عمده واردات چین از ایران نفت خام است و قطع خرید آن می‌تواند کل صادرات جمهوری اسلامی به این کشور را به شدت کاهش دهد.

منابع: رویترز، گمرک چین، شبکه‌های اجتماعی، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG