لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

کمالوندی: در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت از برجام خارج می‌شویم


بهروز کمالوندی می‌گوید که ایران ممکن است به جز خروج از برجام، اقدامات دیگری نیز انجام دهد.
بهروز کمالوندی می‌گوید که ایران ممکن است به جز خروج از برجام، اقدامات دیگری نیز انجام دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تهدید کرد که در صورت ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت توسط کشورهای اروپایی، جمهوری اسلامی از برجام خارج خواهد شد.

بهروز کمالوندی در مصاحبه با شبکه پرس.تی. وی. بدون اشاره به جزئیات گفت که ایران ممکن است به جز خروج از برجام، اقدامات دیگری نیز انجام دهد.

پیش از این برخی از سایت‌ها از جمله «زیتون» خبر داده بودند که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در جلسه‌ای محرمانه با مدیران برخی رسانه‌ها اعلام کرده که در صورت بازگشت پرونده ایران به شورای امنیت و صدور قطعنامه شورای امنیت علیه ایران، جمهوری اسلامی از ان.پی.تی «خارج خواهد شد».

آقای کمالوندی در این مصاحبه اعلام کرد که اگر اروپا برای حفظ برجام اقدامی انجام ندهد، ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶ درصد می‌رساند و درباره راکتور آب سنگین اراک نیز تصمیم خواهد گرفت.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی پس از پایان مهلت ۶۰ روزه تصمیم خواهیم گرفت که آیا به «پایبندی داوطلبانه خود به برخی از تعهدات» ادامه دهد یا نه.

ایران در برجام پذیرفته است که پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای معروف به ان‌پی‌تی را به صورت داوطلبانه اجرا کند.

بر اساس این پروتکل، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی سرزده داشته باشند.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت، رسما خروج ایران از «برخی» تعهدات ذیل برجام را اعلام کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام اعلام کرده است که به دلیل «عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش» در برجام، برای ایران «راهی جز کاهش تعهداتش نیست».

در همین حال آقای کمالوندی گفت: «اگر اتحادیه اروپا، این مساله را به شورای امنیت ببرد، در واقع این معاهده از بین خواهد رفت و فکر نمی‌کنم که دیگر این معاهده پا برجا بماند».

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران توضیح بیشتری درباره ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نداده است.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در پی دستیابی به برجام و در حمایت از این توافق صادر شد. در همین حال ایران پیش از این اعلام کرده بود که خروج آمریکا از برجام «نقض» این قطعنامه شورای امنیت است.

آقای کمالوندی همچنین گفت که ایران در واکنش به ارجاع احتمالی پرونده‌اش به شورای امنیت «اقدامات جدی و محکمی» را انجام خواهد داد و «هر واکنشی محتمل است».

وی تاکید کرد: «این واکنش ممکن است خروج از برجام و یا هر چیز دیگری باشد. بنابراین، این مساله باید میان سران کشورهای عضو حل شود».

پیش از این نیز کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت، اعلام کرده بود که در صورت اجرا نشدن «تعهدات برجام» از طرف کشورهای غربی، جمهوری اسلامی «تا مرحله خروج از برجام و در صورت نیاز بیشتر از آن نیز پیش خواهد رفت».

XS
SM
MD
LG