لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

واکنش ایران به سخنان دیپلمات فرانسوی درباره مذاکرات موشکی


عباس موسوی (راست) اخیرا به سخنگویی وزارت خارجه ایران منصوب شد
عباس موسوی (راست) اخیرا به سخنگویی وزارت خارجه ایران منصوب شد

در واکنش به سخنان یک مقام فرانسوی که گفته بود پیش از خروج آمریکا از برجام، مذاکراتی برای دستیابی به «متمم» برجام در جریان بود، سخنگوی وزارت خارجه ایران این اظهارات را رد کرد و گفت: «ایران به هیچ عنوان طرف چنین مذاکراتی نبوده است».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز شنبه ۳۱ فروردین، به وبسایت «باشگاه خبرنگاران جوان» گفت: جمهوری اسلامی «طرف چنین مذاکراتی نبوده و هر آنچه در این زمینه مطرح می‌شود مربوط به نقشه ذهنی طرف‌های مقابل است».

ژرار آرو، سفیر فرانسه در آمریکا که مأموریتش روز جمعه به پایان رسید، در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» با اشاره به اینکه برخی اقدامات دونالد ترامپ برای او غافلگیرکننده بوده است، خروج از پیمان پاریس و همچنین خروج آمریکا از برجام را از جمله این موارد ذکر کرده بود.

آقای آرو گفته بود که پس از امضای برجام، مذاکراتی برای دستیابی به یک متمم در جریان بود که موضوع «موشک‌ها، تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران» را در بر می‌گرفت.

این دیپلمات فرانسوی با تأکید بر اینکه «هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت» گفت: حتی به باور برخی «مذاکرات تا ۹۰ درصد پیش رفته بود» اما «ترامپ یک‌شبه این تصمیم را گرفت و هیچ‌کس مطلع نبود».

وی صراحتا نگفته است که این مذاکرات بین چه کشورهایی انجام شد.

با این حال عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با تأکید بر اینکه «این مذاکرات بین اتحادیه اروپا و آمریکا انجام شده و ربطی به گفت‌وگوی ایران با ۱+۵ ندارد» گفت جمهوری اسلامی «هرگز در مذاکراتی با عنوان برنامه موشکی حضور نداشته است».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که این مذاکرات با هدف «فشار بیشتر بر ایران انجام شد، اما ترامپ با خروج از برجام، برنامه‌های آنها [اتحادیه اروپا] را به هم ریخت».

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این نیز چندین بار اظهارات مختلف درباره مذاکره موشکی بین ایران و اروپا را تکذیب کرده‌اند.

با این حال جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس وابسته به جبهه پایداری، چندی پیش تأکید کرد: «خود من به آقای ظریف گفتم نوار مذاکرات شما موجود است؛ گفت تمام اخبار شما درست است، اما ما مذاکره نمی‌کنیم بلکه گفت‌وگو می‌کنیم».

اتحادیه اروپا ضمن تاکید بر حفظ برجام، در عین حال مخالف برنامه موشکی جمهوری اسلامی است.

سه کشور اروپایی طرف مذاکره با ایران، شامل بریتانیا، فرانسه و آلمان، ۱۳ فروردین در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ضمن متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با توسعه فناوری موشکی، خواستار گزارش کامل سازمان ملل دراین باره شده بودند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل که در پی دستیابی به برجام صادر شد، از جمهوری اسلامی خواسته است که از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند؛ تهران اما می‌گوید برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قصد تولید کلاهک هسته‌ای ندارد.

برنامه موشکی ایران همچنین یکی از دلایل خروج آمریکا از برجام اعلام شده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه‌اش درباره میزان پایبندی کشورها به تعهدات هسته‌ای و تسلیحاتی که چند روز پیش منتشر شد، ایران را در هر دو زمینه هسته‌ای و موشکی موجب نگرانی خوانده بود.

در بخش سوم این گزارش که به میزان پایبندی کشورها به تعهدات موشکی می‌پردازد آمده است: «در هیچ نقطه از جهان، به اندازه ایران، تکثیر موشکی و گسترش توانایی موشکی به این وضوح چالش به شمار نمی‌آید».

منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، وبسایت آتلانتیک، وبسایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا / ا.م /ج
XS
SM
MD
LG