لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۲

سه کشور اروپایی خواستار گزارش کامل سازمان ملل درباره فعالیت موشکی ایران شدند


اوسط بهمن ماه سپاه پاسداران از موشک زمین به زمین دزفول رونمایی کرد
اوسط بهمن ماه سپاه پاسداران از موشک زمین به زمین دزفول رونمایی کرد

بریتانیا، فرانسه و آلمان با متهم کردن ایران به نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد با توسعه فناوری موشکی، خواستار گزارش کامل سازمان ملل دراین باره شدند.

این سه کشور اروپایی روز سه‌شنبه ۱۳ فروردین در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، تاکید داشتند که اقدام ایران در پرتاب موشک ماهواره‌بر و رونمایی از دو موشک بالستیک گویای افزایش فعالیت‌های ایران است که در مغایرت با قطعنامه شورای امنیت قرار دارد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیرو توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران صادر شد، از جمهوری اسلامی می‌خواهد که از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای خودداری کند. تهران اما می‌گوید که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قصد تولید کلاهک هسته‌ای ندارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سه کشور اروپایی یادشده از گوترش خواسته‌اند که در گزارش بعدی خود جزئیات کاملی از برنامه موشکی ایران ارائه دهد. این گزارش انتطار می‌رود که در ماه ژوئن منتشر شود.

نامه این سه کشور که خود از امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با ایران هستند، یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که آمریکا نیز درخواست مشابهی را از شورای امنیت مطرح کرد و گفت که اکنون زمان آن رسیده تا محدودیت‌های بین‌المللی شدیدتری علیه تهران وضع شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت پارسال واشینگتن را از توافق هسته‌ای خارج ساخت تا تحریم‌های آن علیه ایران ازسرگرفته شود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز زمستان گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل خواستار تشدید سخت‌گیری‌ها بر ایران به منظور توقف برنامه موشکی آن شد، اما روسیه با رد این مسئله گفت هیچ مستنداتی وجود ندارد که نشان دهد موشک‌های ایران از قابلیت حمل سلاح هسته‌ای برخوردار باشند.

سه کشور اروپایی در نامه خود نوشته‌اند که ایران در طراحی ماهواره‌بر «سفیر» از دو موشک دیگر و فناوری مشابه تولید موشک‌های بالستیک دوربرد و قاره‌پیما استفاده کرده است.

اوسط بهمن‌ماه نیز سپاه پاسداران از موشک زمین به زمین دزفول و موشک بالستیک خرمشهر رونمایی کرد.

منبع: خبرگزاری فرانسه/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG