لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

سخنگوی شورای امنیت ملی: سفرها به تهران عمدتاً به نمایندگی از آمریکا افزایش یافته است


کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، می‌گوید سفرهای اخیر برخی مقام‌های دیگر کشورها به تهران محرمانه مانده است.
کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران، می‌گوید سفرهای اخیر برخی مقام‌های دیگر کشورها به تهران محرمانه مانده است.

در واکنش به تنش بین ایران و آمریکا، شماری از کشورها از آمادگی برای میانجی‌گری بین دو کشور خبر داده‌اند و سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفته که سفر عادی و محرمانه مقام‌های کشورهای مختلف به تهران افزایش یافته است.

کیوان خسروی در یادداشت کوتاهی که روز پنج‌شنبه دوم خرداد در خبرگزاری ایرنا منتشر شد نوشته که «سفر مقامات مسئول کشورهای مختلف به ایران افزایش یافته» است که «برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفرها نیز محرمانه می‌ماند».

وی همچنین مدعی شده است که این مقام‌ها «عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند»؛ دولت آمریکا هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین در یادداشت خود نوشته که در سفر مقام‌های دیگر کشورها «به صراحت گفته‌ایم تا رفتارها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود ... به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود».

از سوی دیگر روز پنج‌شنبه یک هیأت دیپلماتیک آلمانی به ریاست یِنس پلوتنر، مدیر سیاسی وزارت خارجه این کشور، به تهران سفر کرد.

با اینکه وزارت خارجه آلمان گفته که این هیأت برای انجام گفت‌وگوهایی درباره برجام به تهران سفر کرده است، یک روزنامه آلمانی هدف از این سفر را «میانجی‌گری» و «کاستن از تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه» ذکر کرد.

روزنامه آلمانی «زود دویچه» در شماره روز پنج‌شنبه‌اش نوشت که در جریان این سفر درباره موضوعات مربوط به نجات برجام، «میانجی‌گری» و «کاستن از تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه» گفت‌وگو خواهد شد.

رسانه‌های ایران، از جمله خبرگزاری ایسنا، روز چهارشنبه گزارش داده بودند که مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان که نماینده این کشور در کمیسیون مشترک برجام است، در سفر به تهران با «تعدادی از مقامات» دیدار می‌کند.

حزب سبزهای آلمان چندی پیش از وزیر خارجه این کشور خواسته بود که درباره سرنوشت برجام، به ارسال پیام اکتفا نکند و با سفر به تهران، از نزدیک با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، روز پنج‌شنبه گفت که درباره موضوعات مرتبط با ایران و برجام تماس‌هایی تلفنی با مایک پومپئو و سرگئی لاوروف، همتایان آمریکایی و روس خود، داشته است.

در هفته‌های اخیر و در پی بالا گرفتن تنش بین ایران و آمریکا، شماری از کشورها از جمله ژاپن و عراق برای میانجیگری بین دو کشور اعلام آمادگی کرده‌اند و یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان، نیز روز سه‌شنبه در سفری ناگهانی به تهران رفت.

آقای بن علوی با اینکه سفر اخیرش به تهران را عادی خوانده و گفته است حامل هیچ پیامی نبوده، با این حال در مصاحبه با بخش عربی بی‌بی‌سی هشدار داد به رغم تأکید ایران و آمریکا بر اینکه در پی جنگ نیستند اما امکان این هست که تنش فعلی با یک جرقه «به فاجعه منجر شود».

وزیر خارجه عمان گفت که در مسیر سفر به لندن تنها برای ساعاتی در فرودگاه تهران توقف کرده و گفت‌وگوهایی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، انجام داده است.

سفر کوتاه وزیر خارجه عمان به تهران ناگهانی بود و برخی رسانه‌ها با اشاره به سابقه عمان در میانجیگری بین ایران و آمریکا گمانه‌زنی کرده بودند که این سفر نیز در همین راستا انجام گرفته است.

با این حال محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، روز چهارشنبه گفت که سفر آقای بن علوی «ارتباطی به موضوع میانجیگری عمان در روابط تهران و واشینگتن ندارد».

وزیر خارجه عمان به شبکه عربی بی‌بی‌سی گفت ایران و آمریکا، هر دو، گفته‌اند در پی جنگ نیستند «اما این به معنای این نیست که دو کشور جنگ را غیرمننتظره در نظر بگیرند».

وی افزود: «در این شرایط ممکن است طرفی که نتیجه را درک نمی‌کند، شعله خشونت را در منطقه روشن کند. اما معتقدم دو طرف از این وضعیت آگاهند زیرا هر نوع خشونت در منطقه خلیج (فارس)، به همه جهان آسیب خواهد زد.»

یوسف بن علوی همچنین گفت: «شاید اکنون عزمی در جامعه جهانی وجود دارد تا راهی پیدا شود که دو طرف تنش و طرف‌های بین‌المللی را به میز مذاکرات سوق دهد. اما چنین کاری باید بر اساس مواردی باشد که دو طرف آن را قبول دارند.»

عراق نیز از جمله کشورهایی‌ست که برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده و گفته است برای کاستن از تنش‌ها در منطقه، هیأت‌هایی را به تهران و واشینگتن می‌فرستد.

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه به کویت رفت و شماری از رسانه‌ها گفت‌وگوهای او با مقام‌های کویتی را مرتبط با تنش‌های بین ایران و آمریکا در منطقه ارزیابی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران هجدهم اردیبهشت، در نخستین سالگرد خروج آمریکا از برجام، با اعلام توقف برخی تعهداتش در ذیل برجام، به اروپا ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که کشورهای اروپایی گفتند هیچ ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرند.

آمریکا نیز با اشاره به «تهدیدهای جدید از سوی ایران» ناو آبراهام لینکلن، بمب‌افکن‌های بی ۵۲ و سامانه ضدهوایی پاتریوت به منطقه اعزام کرده است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، ایسنا، ایرنا، بی‌بی‌سی عربی، توئیتر و رادیو فردا /ج
XS
SM
MD
LG