لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۱۱

انتقاد دونالد ترامپ از انتشار «گزارش غلط» درباره مذاکره با ایران


آقای ترامپ می‌گوید: ایران هر زمان که آماده باشد با ما تماس خواهد گرفت.
آقای ترامپ می‌گوید: ایران هر زمان که آماده باشد با ما تماس خواهد گرفت.

رئیس‌جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری با کذب خواندن گزارش‌هایی که در مورد تلاش ایالات متحده برای مذاکره با ایران منتشر می‌شود، اظهار داشت ایران هر وقت آمادگی داشته باشد، با ما تماس خواهد گرفت.

دونالد ترامپ در این زمینه نوشته است: «رسانه‌های جعلی یک اظهارنظر نوعا غلط منتشر می‌کنند، درباره زمینه‌چینی ایالات متحده برای مذاکره با ایران. این یک گزارش غلط است...»

وی افزوده است: «ایران اگر و هر زمان که آماده باشد با ما تماس خواهد گرفت. در این فاصله، فروپاشی اقتصاد آنها ادامه پیدا می‌کند- بسیار غم‌انگیز برای مردم ایران!»

رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ اشاره‌ای به گزارش خاصی در این زمینه نکرده است. ولی به نظر می‌رسد اشاره او به گمانه‌زنی‌هایی باشد درباره اینکه واشینگتن بدنبال انجام گفت‌وگو با ایران است.

آقای ترامپ یکشنبه شب نیز به موضوع ایران پرداخت و در توئیتی تاکید کرد: «اگر ایران درگیری می‌خواهد، این پایان رسمی ایران خواهد بود. هرگز ایالات متحده را دوباره تهدید نکنید».

وی این توئیت را بعد از آن منتشر کرد که خبرگزاری‌ها به نقل از منابع عراقی از وقوع انفجار در منطقه سبز بغداد و در نزدیکی سفارت آمریکا خبر دادند.

وزیر خارجه ایران در واکنش به تهدید آقای ترامپ گفته است: «ایرانی‌ها هزاران سال سربلند ایستاده‌اند در حالی که متجاوزان از میان رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی‌ها برای نسل‌کشی به کار ایران پایان نخواهد داد».

وی افزوده است:‌ «دونالد ترامپ به تحریک "تیم بی‌" امید دارد به چیزی دست یابد که اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزین در آن ناکام بوده‌اند».

«تیم بی» اشاره به جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل دارد.

تنش‌ میان ایران و آمریکا در روزهای اخیر به شدت بالا گرفته است تا جایی که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وقوع جنگ احتمالی میان این دو کشور مطرح شده است. اما مقام‌های تهران و واشینگتن اطمینان داده‌اند که هیچ کدام قصد جنگ ندارند.

در همین حال، سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام که نزدیک به دونالد ترامپ است، در توئیتی نوشت که ایران پشت تهدیدات امنیتی در منطقه خاورمیانه است و خواستار آن شد که اگر منافع آمریکا تهدید شد، «واکنش شدید نظامی» نشان داده شود.

وی می‌گوید: «واضح است که ایران در هفته‌های گذشته به خطوط نفتی و کشتی‌های دیگر کشورها حمله کرده و جریانی از تهدیدات علیه منافع آمریکا در عراق به راه انداخته است».

آقای گراهام افزوده است: «اگر تهدیدات ایرانی‌ها علیه پرسنل و منافع آمریکا فعال شده باشد، باید یک واکنش شدید نظامی نشان دهیم».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که روبن گالگو، سناتور دمکرات از ایالات آریزونا، فورا توئیت لیندسی گراهام را به چالش کشیده و گفته که او نیز همان اطلاعات را دیده است.

آقای گالگو در توئیتی نوشته است: «این چیزی نیست که گفته می‌شود. اطلاعاتی کاملا یک‌طرفه‌ برای اینکه او [گراهام] نتیجه مورد دلخواه برای خود و رسانه‌ها برداشت کند».

مقام های اماراتی و عربستانی هفته گذشته از حمله به چهار کشتی در نزدیکی بندر فجیره امارات و حملات پهپادی به خطوط لوله نفت عربستان خبر دادند.

برخی مقامات آمریکا «خرابکاری» علیه چهار کشتی در بندر فجیره را به ایران نسبت دادند؛ امارات و عربستان نیز مستقیما ایران را متهم کرده‌اند.

شرکت بیمه نروژ که یک نفتکش کشورش در بمب‌گذاری فجیره آسیب دیده است، در گزارشی نوشته‌ که ظاهراً هدف این حمله، رساندن این پیام به آمریکا و هم‌پیمانانش بوده که در صدد تسلط بر آبراه هرمز نباشند؛ گزارش این شرکت احتمال آمادگی ایران را برای تکرار این نوع حملات علیه کشتی‌های دیگر در آینده نزدیک بعید ندانسته است.

نروژ، عربستان و امارات در نامه مشترکی به شورای امنیت سازمان ملل نوشته‌اند این حمله ممکن بود به مرگ انسان‌ها بینجامد یا باعث نشت نفت و مواد خطرناک دیگری شود که فاجعه زیست‌محیطی ایجاد کند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اما «خرابکاری‌های» اخیر در منطقه را «مشکوک» خوانده و گفته که این اقدامات با هدف «تنش‌زایی» در منطقه انجام می‌شود.

بر اساس توئیت‌های دونالد ترامپ، ظریف، گراهام و گالگو همراه با سایت رادیو فردا/ ا.م-ک.ر
XS
SM
MD
LG