لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۲

هشدار وزیر خارجه بریتانیا به ایران: اراده طرف آمریکایی را دست‌کم نگیرید


جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا
جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت در حاشیه همایش جهانی بهداشت در ژنو سوئیس گفت: «به ایرانی‌ها می‌گویم اراده طرف آمریکایی را دست‌کم نگیرید».

اشاره آقای هانت به رخدادهای اخیر خلیج فارس و خاورمیانه است که ایران یا گروه‌های نیابتی آن در مظان اتهام یک رشته حملات علیه کشتی‌های تجاری در نزدیکی آب‌های امارات، حمله به خط لوله نفتی عربستان و پرتاب خمپاره به منطقه سبز بغداد است.

وزیر خارجه بریتانیا در همین حال گفت که سران آمریکا «قصد جنگ با ایران را ندارند اما اگر به منافع ایالات متحده حمله شود آنها تلافی می‌کنند».

جرمی هانت در سخنان روز دوشنبه خود افزود: «و این مسئله‌ای است که ایرانی‌ها باید روی آن با دقت بسیار بسیار زیاد فکر کنند».

وی بر لزوم فرونشاندن بحران تأکید کرد و گفت این منطقه‌ای از جهان است که تحریکات اتفاقی امور را تغییر می‌دهد.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین تأکید کرد که با وجود ادامه حمایت کشورش از توافق هسته‌ای با ایران، در خصوص عملکرد منطقه‌ای ایران با آمریکا اشتراک‌نظر دارد و ارزیابی لندن از افزایش تهدیدهای ناشی از رفتار ایران، مشابه نظرات واشینگتن است.

جرمی هانت هفته گذشته نیز نسبت به تشدید بحران ایران حتی به صورت اتفاقی و ناخواسته ابراز نگرانی کرده بود.

سخنان امروز وزیر خارجه بریتانیا واکنشی به توئیت یکشنبه شب دونالد ترامپ نیز هست؛ رئیس‌جمهوری آمریکا در هشداری بی‌سابقه به ایران نوشت اگر بار دیگر آمریکا را تهدید کند، «این رسماً پایان ایران خواهد بود».

آقای ترامپ ساعتی بعد از حمله راکتی به منطقه به‌شدت محافظت شده در بغداد، در توئیت خود نوشت که اگر ایران سر جنگ دارد، کارش تمام است.

وزارت کشور عراق اصابت یک فروند راکت کاتیوشا به منطقه موسوم به «سبز» در پایتخت عراق را تأیید کرد؛ جایی که نزدیکی سفارت آمریکا بود.

پیش از آن نیز حملات به چهار کشتی در نزدیکی بندر فجیره امارات و حملات پهپادی به خطوط لوله نفت عربستان، به گروه‌های مرتبط با ایران نسبت داده شده‌ است.

ایران از خود در برابر اتهامات دفاع کرده و رهبر ایران نیز گفته‌ است که نه جنگ خواهد شد و نه حکومتش حاضر به مذاکره است.

با وجود این، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به توئیت یکشنبه شب دونالد ترامپ به او توصیه کرد به جای «تروریسم اقتصادی» و «رجزخوانی برای نسل‌کشی» «احترام (در قبال ایران) را آزمایش کند» زیرا احترام «پاسخ خواهد داد».

ظریف افزوده است که دونالد ترامپ «با تحریک تیم بی امیدوار است به هدفی برسد که اسکندر (مقدونی) و چنگیز (مغول) و سایر متعرضین (به ایران در طول تاریخ) در آن ناکام ماندند».

وزیر خارجه ایران از ماه گذشته پی در پی عبارت «تیم بی» را در اشاره به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، بن زائد و بن سلمان ولیعهدهای امارات و عربستان به کار می‌برد و آنها را «آتش‌بیار» بحران جاری میان واشینگتن و تهران قلمداد می‌کند.

منابع: رویترز و آسوشیتدپرس؛ ف.ر. / پ.پ
XS
SM
MD
LG