لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۰

ترامپ: دنبال درگیری نیستم اما اجازه نخواهم داد ایران به سلاح اتمی برسد


دونالد ترامپ در کاخ سفید: مارس ۲۰۱۸
دونالد ترامپ در کاخ سفید: مارس ۲۰۱۸

رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «فاکس» می‌گوید «من درگیری نمی‌خواهم. اما وضعیتی مانند ایران وجود دارد، و نمی‌شود به آن‌ها اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند. اصلا نمی‌شود اجازه داد چنین اتفاقی رخ بدهد».

دونالد ترامپ ساعاتی پس از پستی که در حساب کاربری‌اش در توئیتر منتشر کرده و گفته بود در صورت تهدید آمریکا «پایان رسمی ایران» رقم خواهد خورد، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری فاکس به پرسش‌هایی در مورد ایران و مسائل دیگر پاسخ گفته‌است.

در ارتباط با تنش‌های رو به فزونی در منطقه خاورمیانه و میان تهران و واشینگتن، آقای ترامپ با اشاره به «سابقه» جمهوری اسلامی در «ایجاد مشکل» و «بحران» بار دیگر از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما انتقاد کرده‌است.

او می‌گوید وقتی به کاخ سفید وارد شد «۱۴ یا ۱۵ منطقه در خاومیانه بود که درگیر جنگ و مشکلات بودند، و هر یک از آن‌ها هم با تحریک ایران، نیروهای نظامی ایران، آدم‌هایی که پولشان را ایران می‌دهد [ایجاد شده بود] و من گفتم وحشتناک است... من به توافق اتمی با ایران پایان دادم».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده تاکید کرده است که خواستار جنگ نیست: «با در نظر گرفتن همه چیزها، و من کسی نیستم که عقیده داشته باشد… کسی نیستم که می‌خواهد وارد جنگ شود، چون جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند، اما خیلی مهم‌تر این‌که جنگ به کشته‌شدن انسان‌ها می‌انجامد».

ترامپ در عین حال تاکید کرده اجازه نمی‌دهد جمهوری اسلامی به جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا کند و «آن‌ها نمی‌توانند ما را تهدید کنند».

او به استیو هیلتون، مجری شبکه «فاکس‌نیوز»، گفته است «من به توافق اتمی پایان دادم، و در واقع، باید بگویم، نمی‌دانستم چنین پیامدهای شدیدی خواهد داشت. کشور [ایران] از نظر اقتصادی ویران شده‌است».

دونالد ترامپ در بهار گذشته از توافق شکل‌گرفته در دوره باراک اوباما خارج شد، تحریم‌های ایران را بازگرداند، و تحریم‌های گسترده دیگری نیز به آن‌ها افزود.

در حالی‌که منتقدان، چه در خود آمریکا و نیز در میان متحدان غربی واشینگتن، بارها از این تصمیم انتقاد کرده‌اند، دولت ترامپ اعلام کرده برای آن‌چه «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی می‌نامد، دست به «فشار حداکثری» زده‌است.

کارزار دولت آمریکا علیه تهران، از جمله متمرکز بر «توقف» فروش نفت ایران است که با واکنش‌های گسترده‌ای در میان مقام‌های سیاسی و حتی نظامی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده‌است.

دونالد ترامپ در بخش دیگری از مصاحبه‌اش با استیو هیلتون، با اشاره به کره شمالی و بعد دوره‌ای از تهدیدها و هشدارهای لفظی، می‌گوید پیونگ‌یانگ، هرچند به توافق هسته‌ای با واشینگتن نرسیده، اما دیگر آزمایش موشکی و هسته‌ای هم انجام نداده‌است.

دونالد ترامپ در عین حال در روزهای اخیر گفته عقیده دارد ایران با دولت او سر میز مذاکره خواهد نشست. با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی تا کنون هیچ نشانه‌ای در این زمینه بروز نداده‌اند؛ رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با دولت فعلی آمریکا را «سم» توصیف کرده و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، نیز گفته در شرایط فعلی «هیچ امکانی برای مذاکره وجود ندارد».

توئیت تازه ترامپ

قبل از پخش مصاحبه آقای ترامپ و شبکه فاکس، رئیس‌جمهوری آمریکا، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته بود که در صورت تهدید دوباره آمریکا «پایان رسمی ایران» رقم خواهد خورد.

او نوشته بود «اگر ایران دنبال پیکار است، این یعنی پایان رسمی ایران. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکن».

آقای ترامپ اشاره مستقیمی به این «تهدید» نکرده‌است. این توئیت در حالی منتشر شده که سرویس امنیتی عراق در اطلاعیه‌ای کوتاه اعلام کرد که «یک گلوله کاتیوشا» به منطقه سبز بغداد اصابت کرده اما این انفجار تلفاتی نداشته است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حمله شامگاه یکشنبه را برعهده نگرفته است.

این توئیت، حمله به منطقه سبز، گفته‌ها و مصاحبه تازه رئیس‌جمهوری آمریکا، در حالی‌ست که تنش‌های فزاینده بین ایران، آمریکا و متحدانش در منطقه، به گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها در مورد وقوع احتمالی درگیری نظامی افزوده‌است. هرچند علاوه بر خود ترامپ که می‌گوید «دنبال نبرد نیست»، رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته «جنگی رخ نخواهد داد».

رخدادهای اخیر واکنش‌هایی را در خود آمریکا در پی داشته‌است. متحدان و تحلیل‌گران نزدیک به دولت با یادآوری «تهدیدهای» مکرر جمهوری اسلامی علیه آمریکا و منافع آن، می‌گویند افزایش توان و ظرفیت‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه، در روزهای اخیر، بی‌دلیل انجام نشده‌است.

دولت آمریکا حدود دو هفته پیش با اشاره به «شواهد موثق درباره تهدیدهای جدید ایران» از اعزام یک ناوگروه و بمب‌افکن‌های بی ۵۲ به خلیج فارس خبر داد.

دمکرات‌ها و برخی از جمهوری‌خواهان، اما خواستار ارائه مدارک و مستنداتی در مورد ماهیت «تهدیدهای تازه» ایران و افزایش توان نظامی شده‌اند.

نانسی پلوسی، رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، تاکید کرده است که دولت ترامپ مجوز کنگره را برای جنگ با ایران ندارد. خانم پلوسی گفته است: دولت ترامپ باید اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای درباره ایران برای قانونگذاران ارشد فراهم کند.

آدام شیف، رئیس دمکرات کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، نیز به شبکه سی‌بی‌اس گفته‌است که مواضع دولت دونالد ترامپ به افزایش احتمال یک رویارویی نظامی منجر شده‌است. شیف هرچند تاکید کرده شواهدی در مورد تهدیدهای فزاینده از سوی ایران وجود دارد، اما افزوده این‌ها پیامدهای «قابل پیش‌بینی» سیاست‌های کاخ سفید است.

قرار است در روز ۳۰ اردیبهشت مقام‌های دولت ترامپ پشت درهای بسته توضیحاتی در مورد رخدادها به قانون‌گذاران دمکرات و جمهوری‌خواه بدهند.

مقام‌های دولت ایران گفته‌های مقام‌های دولت آمریکا در مورد «تهدیدهای تازه» را رد کرده‌اند. با این حال در روزهای گذشته علاوه بر آن‌که آمریکا اقدام به تخلیه شماری از کارکنان غیر ضروری خود از اماکن دیپلماتیک در عراق کرده، شرکت نفتی اکسان‌موبیل نیز از کارکنان غیرعراقی خود خواسته است که از این کشور خارج شوند.

فاکس‌نیوز، سی‌بی‌اس، توئیتر، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG