لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۴

هشدار شخصیت‌های عراقی: «شبح جنگ ایران و آمریکا» را از عراق دور کنید


شماری از شخصیت‌ها و گروه‌های شیعی عراق ضمن تأکید بر مخالفت با وقوع جنگ بین آمریکا و ایران، درباره تبدیل شدن عراق به عرصه چنین جنگی هشدار دادند.

این هشدار در پی سایه افکندن تنش‌های بین ایران و آمریکا بر اوضاع در عراق، از جمله حمله راکتی به نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد و دستور دولت آمریکا درباره خروج «کارمندان غیرضروری» از بغداد و اربیل ابراز می‌شود.

در همین رابطه، مقتدا صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق، تأکید کرد هر جریان سیاسی که پای عراق را به جنگ ایران و آمریکا بکشد «دشمن مردم عراق است».

رهبر جریان صدر در بیانیه‌ای که شامگاه یکشنبه ، ۲۹ اردیبهشت، منتشر شد با تأکید بر اینکه «نه با دامن زدن به جنگ ایران و آمریکا» موافق است و نه با «کشاندن پای عراق به این جنگ و تبدیل کشور به میدان نبرد ایران و آمریکا» نوشت: هر که اقدام به این کار کند «دشمن مردم عراق است».

قیس الخزعلی، رهبر گروه شیعی «عصائب اهل الحق»، نیز با تأکید بر اینکه جنگ بین ایران و آمریکا به سود هیچ یک از دو کشور نیست، چنین جنگی را در صورت وقوع تنها در راستای منافع اسرائیل دانست.

رهبر این گروه شیعی که جزئی از حشد الشعبی و مورد حمایت نیروی قدس سپاه است، روز یکشنبه در پیامی توئیتری نسبت به «بهانه‌سازی برای جنگ» هشدار داد و نوشت که چنین جنگی به سیاست، اقتصاد و امنیت عراق آسیب خواهد زد.

هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح و فرمانده گردان‌های حشد الشعبی، نیز خواستار دور کردن شبح جنگ از عراق شده است.

این مقامِ مورد حمایت جمهوری اسلامی روز دوشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی که از جمله در خبرگزاری السومریه منتشر شد اعلام کرد: مسئولیت ملی، دینی و تاریخی ایجاب می‌کند که «شبح جنگ را در مرحله نخست از عراق، و سپس از کل منطقه دور کنیم».

این مقام سیاسی – نظامی همچنین با تأکید بر اینکه «اگر جنگی شعله‌ور شود، همه را خواهد سوزاند» گفت: «هر کس تلاشی برای شعله‌ور کردن آتش جنگ بکند یا نادان است یا نفوذی».

هادی العامری نیز همچون قیس الخزعلی مدعی شد که جنگ احتمالی بین ایران و آمریکا «تنها در راستای منافع اسرائیل است».

با این حال یکی از گروه‌های زیرمجموعه حشد الشعبی تلویحاً آمریکا را به «اقدامات پاسخگویانه» تهدید کرده است.

نصر الشَمری، رئیس شورای اجرایی جنبش نجبا، آمریکا را به «بهانه‌جویی برای ایجاد ناامنی در منطقه و عراق» متهم کرد و گفت که این گروه «برای پاسخگویی به هرگونه اقدام خصمانه آمریکا آمادگی دارد».

معاون جنبش نجبا که مورد حمایت نیروی قدس سپاه است در مصاحبه روز دوشنبه‌اش با خبرگزاری «بغداد الیوم»، درباره ماهیت این «پاسخگویی» توضیحی نداد.

چند روز پیش روزنامه بریتانیایی گاردین در خبری اختصاصی گزارش داد که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، حدود سه هفته پیش جلسه‌ای با گروه‌های شبه‌نظامی عراقی برگزار کرده و از آنها خواسته است که «برای جنگ نیابتی آماده شوند».

گزارشی درباره واکنش مقام‌های ایران و عراق به این خبر منتشر نشده است.

شامگاه یکشنبه مقام‌های امنیتی عراق از حمله‌ای راکتی به منطقه سبز بغداد، در یک مایلی ساختمان سفارت آمریکا، خبر دادند و اعلام کردند این حمله تلفات یا خسارتی در بر نداشته است.

ساعتی پس از انتشار این خبر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با انتشار توئیتی، بدون اشاره به حمله بغداد تصریح کرد که در صورت تهدید دوباره آمریکا «پایان رسمی ایران» رقم خواهد خورد.

هفته گذشته نیز دولت آمریکا از کارمندان «غیرضروری» در عراق خواست که این کشور را ترک کنند؛ شرکت نفتی اکسان‌موبیل نیز از کارکنان غیرعراقی خود خواسته است که از این کشور خارج شوند.

منابع: تسنیم، مهر، بغداد الیوم، السومریه، توئیتر و رادیو فردا؛ ج / پ.پ
XS
SM
MD
LG