لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

نتایج سرشماری ترکمنستان «باعث برآشفتگی رئیس جمهور این کشور شد»


قربان‌قلی بِردی‌محمداف از سال ۲۰۰۶ تاکنون ریاست جمهوری ترکمنستان را در اختیار دارد.
قربان‌قلی بِردی‌محمداف از سال ۲۰۰۶ تاکنون ریاست جمهوری ترکمنستان را در اختیار دارد.

در حالی که نتایج سرشماری سال گذشته در ترکمنستان محرمانه مانده است، منابعی در این کشور به رادیو اروپای آزاد گفتند که ظرف ده سال گذشته حدود دو میلیون تن این کشور را ترک کرده‌اند و این موضوع «برآشفتگی» قربان‌قلی بِردی‌محمداف، رئیس جمهوری این کشور، را در پی داشت.

به گفته یکی از این منابع، آخرین سرشماری نشان داد که ظرف سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ نزدیک به یک‌میلیون و نهصدهزار نفر برای اقامت دائم یا کار دائم در کشورهای دیگر، ترکمنستان را ترک کرده‌اند.

جمعیت ترکمنستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۵.۴ میلیون تن برآورد شد که در صورت درستی گفته‌های این منبع، ظرف ده سال گذشته حدود یک‌سوم از جمعیت کشور را ترک کرده‌اند.

یکی دیگر از منابع نیز به رادیو اروپای آزاد گفت سرشماری یک بار در سال ۲۰۱۲ انجام شد اما هنگامی که نتایج آن به بِردی‌محمداف ارائه شد وی نتایج آن را نپذیرفت و خواستار تکرار سرشماری با شاخص‌هایی همچون تعداد خانه‌ها یا پرونده‌های تحصیلی شد.

با این حال به گفته این منبع، نتایج سرشماری جدید نیز باعث «برآشفتن» رئیس جمهوری ترکمنستان شد و در یک سال گذشته اقداماتی همچون باطل کردن بلیت سفرهای خارجی شهروندان را در پی آورد.

تصاویری که چند ماه پیش در وبسایت بخش ترکمن رادیو اروپای آزاد منتشر شد صفی طولانی را در برابر سفارت روسیه در عشق‌آباد نشان می‌دهد.

قربان‌قلی بِردی‌محمداف از سال ۲۰۰۶ تاکنون ریاست جمهوری این کشور آسیای میانه را در دست دارد و سازمان گزارشگران بدون مرز او را به ایجاد «یک نظام دیکتاتوری که در آن، آزادی رسانه‌ها وضعیتی بدتر از کره شمالی دارد» متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG