لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۵

حمله به نفت‌کش‌ها؛ «اعتراض ایران به گفته‌های وزیر خارجه بریتانیا»‎


راب مک‌ایر از فروردین ۹۷ سفیر بریتانیا در تهران است
راب مک‌ایر از فروردین ۹۷ سفیر بریتانیا در تهران است

رسانه‌های ایران به نقل از وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش کرده‌اند که سفیر بریتانیا در تهران احضار شده و مراتب «اعتراض شدید» به مواضع لندن مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان به وی ابلاغ شده است. سفیر بریتانیا می‌گوید خودش درخواست «ملاقات» کرده بود.

به گزارش ایرنا محمود بریمانی، مدیرکل اروپا در وزارت خارجه ایران، در دیدار با راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، مواضع اخیر لندن را «غیرقابل قبول» و «ضدایرانی» خوانده و مدعی شده است که لندن «بدون ارائه کمترین سند و مدرکی و تنها در چارچوب سیاست دنباله‌روی از واشینگتن» این اتهام را علیه ایران مطرح کرده است.

این در حالی‌ست که راب مک‌ایر، در حساب کاربری‌اش در توئیتر، نوشته خودش درخواست یک ملاقات فوری را داده بود، و این درخواست نیز مورد قبول وزارت خارجه ایران واقع شده‌است.

آقای مک‌ایر توضیحی در مورد دلیل این ملاقات و جزئیات رد و بدل شده بین دو طرف نداده‌ ولی تاکید کرده «احضاری» صورت نگرفته، هرچند در آن صورت هم مانند سفیران دیگر به وزارت خارجه محل ماموریتش پاسخ می‌داد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه گفته بود سپاه پاسداران عامل حملات به دو نفتکش در دریای عمان است و از نظر لندن، «هیچ عامل دولتی دیگری را نمی‌توان مسئول دانست».

وزیر خارجه بریتانیا پیش از آن نیز گفته بود «دلیلی ندارد که ارزیابی آمریکا درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را باور نکنیم».

دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه در دریای عمان دچار آتش‌سوزی شدند؛ مقام‌های آمریکا نیروهای ایرانی را مسئول حمله به این کشتی‌ها اعلام کرده‌اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

به نوشته رسانه‌های ایران، محمود بریمانی در دیدار با سفیر بریتانیا با ادعای اینکه در جلسه محرمانه شورای امنیت سازمان ملل «هیچ‌کس بجز انگلیس با این اتهام واهی آمریکا همراهی نکرد» دلیل این اقدام را «تنها در چارچوب سیاست دنباله‌روانه لندن از واشینگتن» ذکر کرده است.

نشست محرمانه شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد.

پس از آن نشست منصور العتیبی، سفیر کویت و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، به خبرنگاران گفت که تمامی اعضا حمله به دو نفتکش در دریای عمان را محکوم کردند اما در خصوص اینکه چه کسی مسئول این حملات بوده است بحث نشد.

نشست شورای امنیت به پیشنهاد آمریکا تشکیل شد که ساعاتی پیش از آن گفته بود: با توجه به «اطلاعات امنیتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تجربه مورد نیاز برای این حمله، حملات مشابه اخیر و همچنین این واقعیت که هیچ گروه نیابتی در منطقه منابع و کارایی لازم برای دست زدن به چنین اقدام پیچیده‌ای را ندارد» برآورد واشینگتن این است که مسئول این حملات جمهوری اسلامی ایران است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل از سوی دیگر با رد اتهام دست داشتن ایران در حملات گفته «به طور قطع همان کسانی که ایران را متهم می‌کنند، خود نقش اصلی را در ایجاد کردن این حوادث دارند».

منابع: ایرنا، ایسنا، توئیتر و رادیو فردا؛ س.ن /ج/ت
XS
SM
MD
LG