لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

هشدار درباره احتمال انتقال تسلیحات آمریکایی از امارات به لیبی؛ مرگ ده‌ها مهاجر


رابرت منندز به وزارت خارجه کمتر از دو هفته برای پاسخگویی وقت داده است
رابرت منندز به وزارت خارجه کمتر از دو هفته برای پاسخگویی وقت داده است

یک روز پس از هشدار یک سناتور ارشد در آمریکا درباره استفاده از تسلیحات آمریکایی در لیبی، گزارش‌ها حاکی از مرگ دست‌کم ۴۰ مهاجر در بمباران یک اردوگاه در این کشور است.

رابرت منندز، سناتور ارشد دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، روز سه‌شنبه هشدار داد که اگر موضوع انتقال تسلیحات آمریکایی از امارات به شورشیان لیبی ثابت شود، می‌تواند به توقف فروش تسلیحات ایالات متحده به امارات منجر شود.

اخیرا دولت لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است، شهر غریان را از دست نیروهای تحت رهبری ژنرال خلیفه حفتر بازپس گرفت و اعلام کرد در انبارهای آنها موشک‌های پیشرفته ضد تانک «جاولین» ساخت آمریکا یافته است.

مشخصات نگاشته شده بر روی این تسلیحات نشان می‌داد که آمریکا آنها را در سال ۲۰۰۸ به امارات فروخته است.

کارشناسان نظامی نیز همان زمان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویتزر گفتند اینها تسلیحاتی است که آمریکا به امارات، مهم‌ترین حامی ژنرال حفتر تحویل داده است.

سناتور منندز طی نامه‌ای به مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خواستار تحقیقات پیرامون موضوع کشف تسلیحات آمریکایی در انبارهای شورشیان لیبی علیه دولت مورد تایید سازمان ملل شده و گفت تا ۱۵ ژوئیه، حدود ۱۲ روز دیگر، وزارت خارجه فرصت دارد درباره این مسئله توضیح دهد.

این نامه که روز سه‌شنبه، ۱۱ تیرماه، در سایت رسمی سناتور منندز منتشر شده است، خطاب به پومپئو می‌گوید: «مطمئنا اطلاع دارید که در صورت اثبات این موضوع طبق قانون موظف به توقف فروش تسلیحات به امارات هستید.»

وی همچنین امارات و برخی متفقین آمریکا در منطقه را به حمایت از ژنرال حفتر متهم کرد.

وی هشدار داد که در صورت تایید ادعای دولت لیبی، فروش تسلیحات آمریکایی به امارات «نقض جدی» قوانین آمریکا و قطعنامه‌های سازمان ملل درباره تحریم تسلیحاتی لیبی است.

همزمان امارات اعلام کرد متعهد به قطعنامه‌های تسلیحاتی سازمان ملل درباره لیبی است و انتقال تسلیحات آمریکایی به شورشیان تحت رهبری ژنرال حفتر را تکذیب کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است که در این باره تحقیق خواهد کرد.

جنجال کشف تسلیحات آمریکایی در انبارهای شورشیان لیبی در حالی است که اخیرا دونالد ترامپ با امضای فرمان اضطراری راه را برای فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات به عربستان و امارات با دور زدن کنگره هموار کرد.

این فرمان با واکنش سخت دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان مواجه شد و قانونگذاران آمریکایی فرمان ترامپ را به رای گذاشته و با اکثریت آرا علیه آن رای دادند، اما شمار آرا تا حدی نبود که وتوی ترامپ را خنثی کند.

قانونگذاران آمریکایی نگران استفاده از این تسلیحات توسط عربستان و امارات در جنگ یمن هستند که بنا بر ارزیابی سازمان ملل «بزرگ‌ترین فاجعه انسانی زمان حاضر» است.

در میان جنجال کشف تسلیحات پیشرفته آمریکایی در درست شورشیان لیبی، گزارش‌ها حاکی است که یک حمله هوایی به اردوگاه بازداشت مهاجران غیرقانونی در این کشور ۴۰ کشته و شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

دولت لیبی که مورد حمایت سازمان ملل است، شورشیان تحت رهبری ژنرال حفتر را مسئول این حملات عنوان کرده‌، اما نیروهای حفتر این ادعا را رد کرده‌اند.

با سقوط دولت معمر قذافی و کشته شدن وی در سال ۲۰۱۱، لیبی عملا به دو منطقه حاکمیتی تقسیم شده است؛ دولت مورد حمایت سازمان ملل که طرابلس و بخش‌های غربی کشور را تحت کنترل دارد و ژنرال حفتر فرمانده نیروهایی که خود را «ارتش ملی لیبی» می‌خواند نیز مناطق شرقی لیبی را کنترل می‌کند.

نیروهای حفتر طی چند ماه گذشته یک سلسله تهاجم به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کرده‌اند.

گفته می‌شود مصر و امارات حامی نیروهای حفتر هستند.

منابع: وب‌سایت رسمی سناتور رابرت منندز، خبرگزاری فرانسه، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG