لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

نیروی دریایی سپاه تلاش برای «تصرف» نفتکش بریتانیایی را تکذیب کرد


قایق‌های تندور سپاه در خلیج فارس
قایق‌های تندور سپاه در خلیج فارس

ساعاتی پس از انتشار گزارش‌هایی از تلاش قایق‌های تندرو سپاه برای راندن یک نفتکش به سوی آب‌های ایران در خلیج فارس، نیروی دریایی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه، ۲۰ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی تلاش برای «تصرف» یک نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز را تکذیب کرد.

خبرگزاری فارس صبح پنج‌شنبه به نقل از روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه «ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس» را تکذیب کرد.

ساعاتی پیشتر خبرگزاری رویترز و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از منابعی در وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بودند که پنج قایق تندرو ایران تلاش کرده‌اند تا یک نفتکش بریتانیایی را در خلیج فارس به سمت آب‌های ایران برده و تصرف کنند.

بر اساس این گزارش‌ها، این اقدام با دخالت ناو بریتانیایی «اچ ام اس مونت‌رز» ناکام مانده و قایق‌های تندرو سپاه مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند.

در واکنش به این گزارش، در بیانیه روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه آمده است:‌ «گشت‌های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس طبق روش‌های جاری و ماموریت‌های ابلاغی برقرار و... در حال انجام است و طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.»

سی‌ان‌ان گزارش کرده است که یک هواپیماهای تجسسی آمریکا از حمله این قایق‌های تندرو فیلم‌برداری کرده، اما هنوز این ویدئو منتشر نشده است.

بیانیه نیروی دریایی سپاه می‌افزاید: «در صورتی که دستوری مبنی بر توقیف شناورهای بیگانه دریافت شود، منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه در محدوده جغرافیایی مأموریت خود قادر است بدون درنگ، با قاطعیت و به سرعت نسبت به انجام آن اقدام نماید.»

پیشتر خبرگزاری بلومبرگ در روز دوشنبه، ۱۷ تیرماه، گزارش داده بود که نفتکش شرکت بریتیش پترولیوم به نام «بریتیش هریتیج»، با ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت روز شنبه در آب‌های عربستان در خلیج فارس «پناه گرفته» و قصد حرکت به سمت تنگه هرمز و ورود به آب‌های بین‌المللی را ندارد.

یک منبع آگاه به این خبرگزاری گفته‌ بود که ناخدای کشتی یادشده برای خروج از تنگه هرمز مجبور است به آب‌های ایران نزدیک شود و از این واهمه دارد که کشتی‌اش به دست ایران توقیف شود.

این گزارش‌ها پس از آن منتشر شد که در پی توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران مقامات جمهوری اسلامی از مقابله به مثل سخن به میان آوردند.

حسن روحانی روز چهارشنبه توقیف ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را کاری «سخیف و غلط» خواند و خطاب به مقامات بریتانیا گفت که «شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد».

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، هم روز گذشته توقیف نفتکش ایرانی را «اقدامی تلافی‌جویانه» در پاسخ به سرنگون کردن پهپاد آمریکایی توسط جمهوری اسلامی دانسته بود.

منابع: خبرگزاری‌های فارس و ایسنا، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG