لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

هشدار آمریکا در مورد هر گونه همکاری با خطوط هوایی ایران


استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری
استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، اول مردادماه، با انتشار گزارشی در سایت رسمی خود به خارجی‌ها و شهروندان آمریکایی هشدار داد که هرگونه همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌تواند تحریم، تنبیه، عواقب کیفری و جزایی در پی داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید جمهوری اسلامی از هواپیماهای غیرنظامی خود برای کمک به نیروهای نظامی، از جمله سپاه قدس، برای انتقال محموله‌، نظامیان و اجساد کشته‌شدگان در جنگ‌های نیابتی، از جمله سوریه استفاده می‌کند و شرکت‌ها، افراد و بنگاه‌های تجاری و خدماتی باید نهایت دقت را در همکاری با شرکت‌های هواپیمایی ایران داشته باشند.

این گزارش می‌افزاید فروش هواپیماهای آمریکایی یا قطعات، تکنولوژی و خدمات آن به ایران مشمول تحریم خواهد شد.

این گزارش شماری از شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و غیر ایرانی را نام برده که در حمایت ایران «از تروریسم بین‌المللی و نقض حقوق بشر» همکاری داشته‌اند، از جلمه ماهان ایر، کاسپین ایر، معراج، پویا ایر، دنا ایرویز، النصر (عراق) ایرلاینز، شرکت هواپیمایی سوریه، دارت ایرلاینز و هواپیمایی خورس، شرکت «یو‌ام ایر» (هر سه از اوکراین)، قرقیز ترانس آویا (قرقیزستان) و هواپیمایی قشم فارس.

این گزارش می‌افزاید ارائه هرگونه خدمات شامل خدمات مالی، ذخیره جا و فروش بلیط، ذخیره و حمل بار، فروش قطعات و تجهیزات هواپیما، تعمیر هواپیما، خدمات فرودگاهی، پذیرایی و تامین مواد غذایی، تامین سوخت و همکاری در جابه‌جایی مسافران می‌تواند برای شرکت‌ها و افراد عواقب قانونی داشته باشد.

این گزارش مخصوصا به شرکت ماهان اشاره کرده که نه تنها تجهیزات و نظامیان را به سوریه می‌برد، بلکه اجساد لشکر فاطمیون (نیروی شبه‌نظامی وابسته به سپاه قدس متشکل از شیعیان افغانستان) را نیز از سوریه به ایران حمل می‌کند.

این گزارش می‌افزاید شرکت‌های هواپیمایی یاد شده «آگاهانه» به ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از تروریسم بین‌المللی کمک کرده‌اند.

طبق این گزارش، از ابتدای سال گذشته تاکنون، آمریکا موفق به کشف ده شرکت بین‌المللی در تایوان، مالزی، ارمنستان و غیره شده است که به شرکت ماهان خدمات و تجهیزات ارائه کرده‌اند.

آمریکا در ماه نوامبر سال گذشته تحریم‌هایی علیه صدها شرکت، دارایی‌های شرکت‌ها و شهروندان ایران اعمال کرد که برخی از هواپیماها، از جمله چندین هواپیمای «ایران ایر» نیز مشمول تحریم شد.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی در پوشش فعالیت‌های غیرنظامی شرکت‌های هواپیمایی، در اصل نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان نیابتی خود در منطقه را حمایت می‌کند.

تهران اتهام‌های آمریکا در مورد «اقدامات بی‌ثبات‌کننده و مخرب» یا استفاده از هواپیماهای غیرنظامی برای نقل ‌ وانتقال تجهیزات و نیروی نظامی برای سپاه پاسداران را رد کرده، اما در بیانیه خزانه‌داری آمریکا عکس‌هایی از رسانه‌های دولتی ایران منتشر شده که نشان می‌دهد اجساد کشته‌شده‌های جنگ سوریه توسط ماهان به ایران رسیده و بر دوش نظامیان سپاه پاسداران حمل می‌شود.

شرکت هواپیمایی ماهان سال‌ها پیش مستقیما هدف تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفت.

منابع: خزانه‌داری آمریکا، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG