لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۱

وعده دوباره نتانیاهو برای انضمام یهودی‌نشین‌های کرانه باختری به اسرائیل


بنیامین نتانیاهو می‌گوید که غیر از یهودی‌نشین‌ها سایر نقاط مهم در کرانه باختری را نیز «برای امنیت، میراث و آینده اسرائیل» به این کشور منضم می‌کند
بنیامین نتانیاهو می‌گوید که غیر از یهودی‌نشین‌ها سایر نقاط مهم در کرانه باختری را نیز «برای امنیت، میراث و آینده اسرائیل» به این کشور منضم می‌کند

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۹ شهریور اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات طرح «انضمام یهودی‌نشین‌ها و بخش‌های دیگری از کرانه باختری به خاک اسرائیل» را آغاز خواهد کرد.

نتانیاهو در یک کنفرانس خبری در تل‌آویو گفت، دولت آمریکا بلافاصله پس از انتخابات اسرائیل می‌خواهد طرح سیاسی «معامله قرن» را اعلام کند و این یک «فرصت تاریخی» و «تکرار نشدنی» برای اسرائیل است.

وی افزود که غیر از یهودی‌نشین‌ها سایر نقاط مهم در کرانه باختری را نیز «برای امنیت، میراث و آینده اسرائیل» به این کشور منضم می‌کند.

نتانیاهو گفت، آغاز حاکمیت قانون اسرائیلی بر کرانه باختری در مرحله نخست شامل بقاع اردن و شمال بحرالمیت می‌شود.

نخست وزیر اسرائیل اما در نهایت این امر را منوط به آن دانست که برنده انتخابات هفته آینده کشورش باشد.

او چند روز پیش از انتخابات ناکام پنج ماه قبل نیز به راست‌گرایان اسرائیلی قول داده بود که یهودی‌نشین‌های بزرگ کرانه باختری را به خاک اسرائیل منضم کند.

اما وی در هفته‌های گذشته از «انضمام تمام کرانه باختری»» سخن گفته و تاکید کرده که برچیدن یهودی‌نشین‌ها از «یهودا و شومرون» (کرانه باختری) هرگز رخ نخواهد داد.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را اشغال کرد. دولت این کشور در ۵۲ سال گذشته، شهرک‌های بزرگ و کوچک متعددی در کرانه باختری ساخته و حدود نیم میلیون یهودی را در آنجا اسکان داده است.

با وجود تشکیلات خودگردان فلسطینی، اسرائیل هنوز اختیارات اداری و امنیتی بیش از ۶۰ درصد از کرانه باختری را که شهرک‌نشین‌های یهودی در آن پراکنده هستند، در دست دارد.

تشکیلات فلسطینی اظهارات هفته‌های گذشته نتانیاهو در ارتباط با کرانه باختری را نکوهش کرده و خواهان مداخله جامعه جهانی شده است.

فلسطینیان که کرانه باختری را زمین‌های مورد نیاز برای استقلال کشور خود می‌دانند، مورد حمایت اکثریت جامعه جهانی و قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبه‌های سازمان ملل متحد هستند.

با وجود این دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل، ۱۸ خرداد امسال در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «در شرایطی معین اسرائیل کاملا حق دارد بخشی از کرانه باختری را منضم کند، اما نه همه آن را».

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که بعد از انتخابات اسرائیل طرح موسوم به «معامله قرن» را اعلام خواهد کرد؛ اما بر اساس شواهد، این طرح شامل استقلال کشور فلسطین نیست.

رقیبان نتانیاهو: بیانیه‌های او تبلیغات انتخاباتی است

حزب لیکود از بامداد سه‌شنبه اعلام کرده بود که رهبر آن نتانیاهو یک بیانیه «دراماتیک» منتشر می‌کند؛ این امر در طول ساعت‌ها رسانه‌های اسرائیلی را به گمانه‌زنی‌های مختلفی واداشته بود.

رقیبان نتانیاهو در صحنه سیاست اسرائیل در آستانه انتخابات هفته آتی این کشور، اعلامیه او در خصوص آغاز گام‌های عملی برای انضمام کرانه باختری را یک تلاش سیاسی دانسته و به شدت نکوهش کردند.

رییس کمیسیون نظارت بر انتخابات به درخواست احزاب رقیب رسانه‌ها را مجاز کرده بود که اگر بیانیه نتانیاهو را تبلیغات حزبی او تشخیص دهند، پخش مستقیم آن را بلافاصله قطع کنند؛ این اتفاق افتاد و رسانه‌های عمده چند بار اظهارات او را قطع کردند.

سران احزاب رقیب لیکود همچنین مدعی شدند که اقدام نتانیاهو در شامگاه دوشنبه ۱۸ شهریور در مورد «افشاگری» از «سایت تولید و توسعه سلاح اتمی ایران» در شهر آباده در استان فارس، تلاشی برای جبران شکست سیاسی او بود که ساعاتی قبل از آن با رد پیشنهاد حزبش در کمیسیون داخلی مجلس برای نصب دوربین در حوزه‌های رای‌گیری در کمیسیون شکل گرفت.

نظرسنجی‌ها در آستانه انتخابات نشان می‌دهد که لیکود و حزب رقیب آبی- سفید شمار کمابیش مساوی کرسی بدست می‌آورند ولی بعید نیست که نتانیاهو این بار نیز نتواند مانند انتخابات فروردین حمایت ۶۱ نماینده (نیم به اضافه یک از کرسی‌های کنست) را برای تشکیل دولت بعدی بدست آورد.

حملات متعدد اخیر منتسب به اسرائیل علیه «اهداف ایرانی» در سوریه، لبنان و عراق، ظاهرا موقعیت داخلی نتانیاهو و حزبش را چندان تقویت نکرده است.

نتانیاهو که ماه آینده ۷۰ ساله می‌شود، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های رهبری در تاریخ معاصر در میان سران جهانی را دارد و صاحب توانایی‌های شگرفی در برگرداندن ورق به سود خود، در لرزان‌ترین وضعیتش در سیاست است.

حزب لیکود و نتانیاهو ابراز «اطمینان» می‌کنند که انتخابات سه‌شنبه آینده بی‌اساس بودن ادعای رقیبان را که این بار او از مسند قدرت پایین کشیده می‌شود، ثابت خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG