لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

تحلیل امامان جمعه از حملات اخیر به عربستان؛ اقدامی مشابهِ بستن تنگه هرمز


هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم
هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم

شماری از امامان جمعه ایران حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را واکنشی به تحریم نفت ایران و اقدامی شبیه به بستن تنگه هرمز توصیف کردند.

هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه قم، در خطبه‌های روز جمعه ۲۹ شهریور گفت: «آن روزی که مسئولان ما اعلام کردند که اگر نفت ما صادر نشود، هیچ نفتی از خلیج‌فارس صادر نخواهد شد، آنها خیال می‌کردند ما تنگه هرمز را می‌بندیم».

وی اضافه کرد: «لازم نیست ما تنگه هرمز را ببندیم؛ امروز جبهه مقاومت به این بلوغ رسیده که چگونه ضربه بر شما وارد کند و دیدید که ضربه وارد کردند».

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفت که «ایران امروز یک مرز جغرافیایی و محصور در منطقه‌ای جغرافیایی نیست بلکه ایران امروز همان جریان مقاومت در منطقه است».

وی اضافه کرد: «حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حماس و جهاد اسلامی فلسطین همه ایران است و ایران یک مرز جغرافیایی نیست».

همچنین یحیی رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوای ایران، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: «آمریکایی‌ها اگر به فکر توطئه باشند، از مدیترانه تا دریای سرخ و اقیانوس هند به آنها پاسخ خواهیم داد».

محمد علی آل هاشم، امام جمعه تبریز، نیز گفت: « این حمله پهپادی نشان داد که توان و قدرت تهاجمی انصارالله در زمینه میزان مسافت تعیین‌شده تا ۱۲۰۰ کیلومتر افزایش یافته است».

سخنان امامان جمعه در حالی بیان شده که پیش از این علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ضمن تکذیب نقش داشتن تهران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، گفته بود: «سلاح‌های ارتش یمن توسط خودشان طراحی و ساخته می‌شود و منتسب نمودن آن به کشورهای دیگر فرار به جلو است.»

با این حال حسین دهقان، مشاور نظامی خامنه‌ای عنوان کرده که عربستان «در قضیه حمله به آرامکو»، متوجه شد که «بازی کردن با دم شیر خطر جدی دارد».

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و تسنیم، رادیو فردا؛ ا.م/س.ن
XS
SM
MD
LG