لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

فشار دموکرات‌ها برای بررسی مکالمات ترامپ و زلنسکی؛ ترامپ تکذیب کرد


جو بایدن (راست) و دونالد ترامپ
جو بایدن (راست) و دونالد ترامپ

جو بایدن روز جمعه خواستار انتشار عمومی متن گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا با همتای اوکراینی او شد.

بنا بر گزارش‌ها، آقای ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی بر ولادیمیر زلنسکی «فشار آورده» تا در مورد تجارت‌های آقای بایدن و پسرش در اوکراین تحقیق کند.

جو بایدن، معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، و یکی از نامزدهای اصلی حزب دموکرات برای انتخابات پیش‌روی ریاست‌جمهوری در ایالات متحده است و در صورت انتخاب از طرف حزب خود رقیب اصلی دونالد ترامپ خواهد بود.

در بیانیه‌ای که آقای بایدن روز جمعه، ۲۹ شهریور منتشر کرد گفته شده دونالد ترامپ «باید فورا متن گفت‌وگوی تلفنی را منتشر کند، تا مردم آمریکا خود [در مورد مکالمه] قضاوت کنند».

جو بایدن از مدیر موقت سازمان اطلاعات ملی آمریکا نیز خواست تا «از سنگ‌اندازی خودداری کرده» و اجازه دهد اعتراض رسمی که توسط یک افشاگر مطرح شده، به دست کنگره برسد.

مدیر موقت این سازمان اطلاعاتی تاکنون اجازه نداده است که این پرونده به کنگره آمریکا ارجاع داده شود.

مجلس نمایندگان آمریکا در حال انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های مربوط به گفت‌وگوی تلفنی بین رئیسان جمهوری آمریکا و اوکراین است.

بر اساس این گزارش‌ها،‌ آقای ترامپ همتای اوکراینی خود را «تهدید کرده» است که در صورتی که در مورد جو بایدن و پسرش هانتر بایدن تحقیقات انجام ندهد جلو کمک ۲۵۰ میلیون دلاری به اوکراین را خواهد گرفت.

هانتر بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما برای یک شرکت گاز اوکراینی کار می‌کرد.

پیش از این روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده بود یک مقام اطلاعاتی آمریکا از اظهارات آقای ترامپ در جریان گفت‌وگوی تلفنی با آقای زلنسکی، نزد بازرس کل سازمان خود شکایت کرده‌ است.

بازرس کل نیز پس از بررسی این شکایت به این نتیجه رسیده است که شکایت مذکور بجا و مناسب و معتبر است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

دموکرات‌ها در کنگره آمریکا می‌گویند اگر این شکایت و ادعاهای مطرح‌شده حقیقت داشته باشد، خواسته آقای ترامپ از رهبر یک کشور دیگر برای تحقیق در مورد رقیب سیاسی‌اش «نمونه‌ای جدی از سوءاستفاده از قدرت» است.

دونالد ترامپ این اتهام‌ها را رد کرده است.

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، «دموکرات‌های چپ افراطی و شرکای رسانه‌‌ای آنها در پخش اخبار کذب» بار دیگر علیه او وارد عمل شده‌اند.

او فرد افشاگر موضوع را نیز یک فرد «شدیدا حزبی» توصیف کرده‌ و گفته هیچ‌کس دیگری از این گفت‌وگو شکایت نکرده چون هیچ حرف نادرستی زده نشده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه در جمع خبرنگاران از توصیف مکالمه‌اش با همتای اوکراینی سر باز زد و گفت: «مهم نیست چه صحبت‌هایی کرده‌ام... مهم این است که کسی در مورد اقدامات جو بایدن [در اوکراین] تحقیق کند».

کاخ سفید آمریکا هفته پیش اعلام کرده بود کمک نظامی ۲۵۰ میلیون دلاری که قبلا جلویش گرفته شده بود، در اختیار اوکراین قرار می‌گیرد. این کمک عمدتا برای تجهیز و آموزش نیروهای نظامی اوکراین، در جریان نبردها با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب در شرق این کشور، در نظر گرفته‌ شده‌ است.

XS
SM
MD
LG