لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

خامنه‌ای به فرماندهان سپاه: برای مواجهه با حوادث بزرگ آماده باشید


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۰ مهر، در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران از آنان خواست که آمادگی خود برای مواجهه با «حوادث بزرگ» را «حفظ کنند».

آیت الله علی خامنه ای خطاب به فرمانده سپاه گفت: «از دشمن مطلقاً نترسید اما کاملاً هوشیار باشید و ارزیابی واقعی و صحیحی از دشمن داشته باشید.»

وی اضافه کرد: «نباید از دشمن هر اندازه هم که قوی باشد، ترسید اما نباید دشمن را، هرچقدر هم که کوچک باشد، به حساب نیاورد.»

سخنان رهبر جمهوری اسلامی پس از افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال درگیری نظامی بین دو کشور مطرح می‌شود.

این سخنان همچنین پس از حملات به تاسیسات نفتی آرامکو انجام می‌شود. آمریکا و عربستان سعودی ایران را به نقش داشتن در این حملات متهم می‌کنند، اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که نباید «نگاه وسیع جغرافیایی مقاومت که جزو وظایف و مسئولیت‌های سپاه است» تضعیف شود.

وی گفت: «نباید قناعت کنیم به منطقه خودمان و با انتخاب یک چهاردیواری، کاری به تهدیدهای پشت مرزها نداشته باشیم.»

آقای خامنه‌ای تاکید کرد که «نگاه وسیع فرامرزی که مسئولیتش با سپاه است، عمق راهبردی کشور است و گاهی از واجب ترین واجبات هم لازم‌تر می شود اما برخی متوجه این مسئله نیستند».

پیش از این نیز مقامات ایران برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه و یمن را «عمق استراتژیک» جمهوری اسلامی خوانده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از فرماندهان سپاه پاسداران خواست که اجازه ندهند این نهاد «پیر» و «محافظه‌کار» شود.

علی خامنه‌ای گفت: «نگذارید سپاه پیر بشود، محافظه‌کار بشود، به وضع موجود قانع بشود.»

وی تاکید کرد: «برای آنکه روحیه جوان در سپاه استمرار یابد و این سازمان به مرحله پیری نرسد، باید جوانگرایی که آغاز شده، ادامه یابد.»

آقای خامنه‌ای با اشاره به «ریزشها و رویشها» در همه مجموعه‌های جمهوری اسلامی افزود: «در سپاه نیز ریزشهایی وجود داشته است اما غلبه با رویشها بوده است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در سال جدید فرمانده کل سپاه پاسداران و تعدادی از فرماندهان ارشد این نهاد را تغییر داد.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران ۵۹ سال سن دارد و علی فدوی جانشین او و محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ‌کننده این نیروی نظامی،۵۸ ساله‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت که مقامات آمریکا برای ایجاد «حالت نمادینی از تسلیم ایران» قصد داشتند حسن روحانی را «وادار به ملاقات» با دونالد ترامپ کنند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای تاکید کرد: «برای این که یک حالت نمادینی برای تسلیم ایران درست کنند و رئیس‌جمهور کشورمان را وادار به ملاقات کنند به التماس هم افتادند و رفقای اروپایی‌شان را واسطه قرار دادند؛ تا آخر هم موفق نشدند و این سیاست تا آخر هم شکست خواهد خورد.»

وی همچنین گفت که جمهوری اسلامی «کاهش تعهدات» خود در برجام را «با جدیت کامل» ادامه خواهد داد.

آیت‌الله خامنه‌ای پیش از سفر حسن روحانی به نیویورک گفته بود که بین مقامات ایران و آمریکا «در هیچ سطحی» مذاکره نخواهد شد، «نه در نیویورک و نه غیر آن».

ساعتی پیش از سخنان آقای خامنه‌ای، حسن روحانی با اشاره به تلاش امانوئل مکرون برای مذاکره او با دونالد ترامپ گفت که در انجام نشدن مذاکره بین ایران و آمریکا «نه پاریس مقصر است و نه تهران»، بلکه «آن‌ که کارشکنی کرد کاخ سفید بود».

در حالی که علی خامنه‌ای هرگونه مذاکره با آمریکا را ممنوع اعلام کرده، مقام‌های دولت ایران همچنان از «لغو همه تحریم‌های آمریکا» به عنوان پیش‌شرطی برای انجام مذاکره یاد می‌کنند.

منایع: خبرگزاری‌های ایرنا وتسنیم و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG