لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۹

حمله مرگبار به کنیسه‌ای در آلمان؛ مهاجم حمله را آن‌لاین پخش کرد


نیروهای امنیتی در محل وقوع حمله در هاله
نیروهای امنیتی در محل وقوع حمله در هاله

حمله به یک کنیسه و یک کبابی در هاله، در شرق آلمان، دو کشته برجای گذاشته‌است. مهاجم اظهارات یهودی‌ستیزانه خود و نیز جریان زنده حمله را آن‌لاین پخش کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها مهاجم پیش از تیراندازی، ویدئویی از خود به‌صورت آن‌لاین پخش کرده و در آن اظهاراتی علیه شهروندان و باورمندان یهودی مطرح کرده‌است.

پلیس آلمان می‌گوید یک مظنون را بازداشت کرده، اما دو تن دیگر با ربودن خودرویی از محل گریخته‌اند.

در زمان وقوع حمله بین ۷۰ تا ۸۰ تن در کنیسه مشغول ادای مراسم مذهبی بودند. حمله در روز یوم‌کیپور رخ داده‌است.

یوم‌کیپور، یا روز آمرزش، مهم‌ترین روز در گاهشمار مذهبی یهودیان است و در جریان آن باورمندان ساعت‌ها روزه می‌گیرند و چند بار برای نیایش به کنیسه می‌روند.

سفارت آمریکا در آلمان به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته ۱۰ شهروند آمریکایی نیز در جریان واقعه در کنیسه بودند.

بنا بر گزارش‌ها فرد مهاجم که چندین اسلحه در اختیار داشته، به ورودی کنیسه تیراندازی کرده و تلاش کرده از در بگذرد، هرچند در نهایت موفق نشده‌است.

علاوه بر دو نفری که جان خود را از دست داده‌اند، دو تن نیز شدیدا زخمی شده‌اند.

وزیر کشور آلمان می‌گوید این حمله باید به‌عنوان حمله‌ای یهودی‌ستیزانه تلقی شود و دادستانی احتمال می‌دهد که جریان راست افراطی پشت آن قرار دارد.

مهاجم جریان حمله را در توئیچ، یک پلتفرم پخش زنده ویدئو، منتشر کرده‌است. توییچ.تی‌وی متعلق به شرکت آمازون است و از واقعه «ابراز حیرت و اندوه» کرده‌است.

سخنگوی توییچ.تی‌وی در واکنش به پرسش رسانه‌ها گفته این شرکت «مطلقا با پخش محتوای دربرگیرنده نفرت مدارا نمی‌کند و هرگونه عمل خشونت‌باری را کاملا جدی تلقی می‌کند».

این سخنگو افزوده است «ما خیلی فوری دست به حذف ویدئو زدیم و هر حسابی که اقدام به پخش یا بازپخش این ویدئوی نفرت‌انگیز بکند را برای همیشه می‌بندیم».

توییچ.تی‌وی اعلام کرده است که ویدئو در حدود ۳۵ دقیقه پخش شده که در این مدت پنج نفر مشغول تماشای آن بودند، و تا «۳۰ دقیقه پیش از آن‌که ویدئو هشدار بگیرد و از توئیچ حذف شود» نیز حدودا ۲۲۰۰ نفر آن را تماشا کرده‌اند.

بنا به گزارش مقام‌های شهر هاله، دو مورد تیراندازی رخ داده که یکی در برابر کنیسه و گورستان مرتبط به آن بوده و دیگری در یک مغازه کباب‌فروشی.

صدراعظم آلمان حمله را محکوم کرده و در مراسم هم‌دردی در کنیسه‌ای در برلین شرکت کرده‌است. نخست‌وزیر اسرائیل آن را «نشانه دیگری از یهودی‌ستیزی در اروپا» توصیف کرده‌است.

اسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری آلمان، خبرگزاری فرانسه/ت/خ
XS
SM
MD
LG