لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

ترامپ: ابوبکر البغدادی مثل یک بُزدل مرد


دونالد ترامپ (نفر وسط) همراه با مایک پنس (نفر دوم از چپ) و مارک اسپر (نفر دوم از راست) در حال تماشای عملیات آمریکا علیه ابوبکر البغدادی.
دونالد ترامپ (نفر وسط) همراه با مایک پنس (نفر دوم از چپ) و مارک اسپر (نفر دوم از راست) در حال تماشای عملیات آمریکا علیه ابوبکر البغدادی.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه در سخنرانی در کاخ سفید از کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، خبر داد. به گفته دونالد ترامپ، رهبر گروه حکومت اسلامی «در پایان یک تونل، در حال گریه و زاری و مثل یک سگ و یک فرد بُزدل» مرد.

دونالد ترامپ گفت که ایالات متحده سال‌ها است که به دنبال البغدادی بوده است و کشتن البغدادی از اولویت‌های دولت او بوده است.

او توضیح داد که عملیات نیروهای ویژه آمریکا در شمال غرب سوریه انجام شده و این نیروها عملیات خود را با موفقیت به انجام رساندند.

آقای ترامپ توضیح داد که پس از ورود نیروهای آمریکایی ۱۱ کودک از محل اختفای البغدادی به بیرون برده شدند و امن هستند.

او افزود که «هیچ‌یک از پرسنل ما در این عملیات کشته نشدند اما شمار زیادی از همراهان البغدادی کشته شدند.»

به گفته رئیس جمهوری آمریکا محل استقرار البغدادی یک مجتمع ساختمانی قوی با دفاع زیاد و شبکه‌ای از تونل بود.

به گفته آقای ترامپ «البغدادی سه کودک را همراه خود برد و به مرگ کشاند.» او افزود که البغدادی «در پایان یک تونل بن‌بست کشته شد، در حالی که سگ‌های ما به دنبال او بودند او خود را منفجر کرد، تونل فروریخت و او خود را با سه کودک کشت.»

به گفته دونالد ترامپ، نیروهای آمریکایی روبات‌هایی را نیز برای ورود به تونل‌ها همراه خود برده بودند اما نیازی به فعال کردن آنها نشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد که «آزمایش‌های دی‌ان‌ای نشان داد که خود او بوده است.»

دونالد ترامپ افزود که «به اطلاعات بسیاری از داعش و طرح‌های آینده آنها دست پیدا کردیم» و خبر داد که افرادی نیز دستگیر شده و توسط نیروهای آمریکایی از محل منتقل شده‌اند.

کشته شدن رهبر داعش در عملیات آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:46 0:00

وی اظهار داشت: نیروهای آمریکایی با پروازی «خطرناک» و با ارتفاع کم وارد منطقه شدند و بلافاصله با آتش وفاداران به البغدادی روبه‌رو شدند اما عملیات به خوبی پیش رفت و کلاً دو ساعت به طول کشید.

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که «من سه سال به دنبال او بودم» و اضافه کرد که پایان البغدادی در پایان یک تونل و «در حال گریه و زاری» رقم خورد.

دونالد ترامپ در آغاز سخنرانی خود توضیح داد که از نزدیک شاهد همه صحنه‌های عملیات بوده است.

آقای ترامپ همچنین گفت: «انتخاب‌های جانشینی البغدادی» را می‌دانیم. با این حال او به نامی خاص اشاره نکرد.

کمک روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و کردهای سوریه

رئیس جمهوری آمریکا در مورد این عملیات از روسیه، ترکیه، سوریه و عراق تشکر کرد و افزود که کردهای سوریه نیز کمک اطلاعات مفیدی در این زمینه داشته‌اند.

مظلوم عبدی، مقام ارشد شبه‌نظامیان کُرد سوریه روز یک‌شنبه گفت که «همکاری اطلاعاتی پنج‌ماهه» کردهای سوریه با نیروهای آمریکایی «راه را برای دست‌یابی به البغدادی» هموار کرده است.

یک مقام ارشد ترکیه نیز به رسانه‌ها گفته است طبق اطلاعاتی که به‌دست او رسیده ابوبکر البغدادی ۴۸ ساعت پیش از عملیات نیروهای ویژه آمریکا، به منطقه‌ای که این عملیات در آن انجام شده وارد شده بود.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود نیز گفت که روسیه و ترکیه حریم هوایی خود را برای این عملیات باز کردند.

منابع آمریکایی روز یک‌شنبه خبر دادند که نیروهای ویژه این کشور طی عملیاتی پیچیده در شمال سوریه وارد ساختمانی شدند که ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی (داعش)، در آن بود و البغدادی پس از ورود نیروهای آمریکایی دست به خودکشی با جلیقه انفجاری زده است.

منابع مختلف از کشته شدن سه مرد و سه زن دیگر به همراه ابوبکر البغدادی گزارش می‌دهند.

گروه داعش در تابستان سال ۱۳۹۴ توانست بخش های وسیعی از سوریه و شمال و غرب عراق را به تصرف خود در بیاورد.

ابوبکر البغدادی پنج سال پیش در مسجدی در موصل عراق خلافت خود را اعلام کرد و تصاویر ویدئویی از این مراسم منتشر شد.

این گروه در پنج سال اخیر هزاران تن را در عراق، سوریه و برخی دیگر از کشورها به قتل رساند و همچنین هزاران تن را به اسارت و بردگی جنسی گرفت و آثار فرهنگی را تخریب کرد.

البغدادی متولد سال ۱۹۷۱ و در شهر سامرا عراق است. او با نام واقعی ابراهیم السامرایی در سال ۲۰۱۳، دو سال پس از دستگیری و کشتن اسامه بن لادن، از القاعده جدا شد. او در یک خانواده مذهبی پرورش یافته و در بغداد درس الهیات اسلامی خوانده است.

او که اصلیتش عراقی است از همسر نخست خود چهار فرزند و از همسر دومش یک فرزند دارد.

ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۰۳ به گروه‌های جهادی سلفی در عراق پیوست که با نیروهای آمریکایی و دولت مرکزی می‌جنگیدند. او توسط آمریکایی‌ها بازداشت شد ولی یک سال بعد او را که فردی غیرنظامی و نه یک هدف نظامی تلقی می‌شد از زندان آزاد کردند.

بخش مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا برای تحویل دادن ابوبکر البغدادی ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. همین رقم جایزه برای اسامه بن لادن، صدام حسین و ایمن الظواهری جانشین بن لادن نیز تعیین شده بود.

منابع: سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا / پ.پ
XS
SM
MD
LG