لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

پومپئو: از عدم همکاری کافی ایران با آژانس اتمی نگرانیم 


مایک پومپئو می‌گوید، ایالات متحده به طور کامل از فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی در ایران حمایت می‌کند
مایک پومپئو می‌گوید، ایالات متحده به طور کامل از فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی در ایران حمایت می‌کند

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، جمعه ۱۷ آبان در بیانیه‌ای از «بازداشت» یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی توسط ایران در هفته گذشته انتقاد کرده و گفته است، برخورد با این بازرس اقدامی «زننده و غیر قابل توجیه» برای ایجاد «ارعاب» بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین نسبت به عدم همکاری کافی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده است.

مایک پومپئو در در بیانیه خود گفته است که ایران این بازرس آژانس بین المللی را «بازداشت» کرده است. اما خبرگزاری فرانسه می‌گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد جمهوری اسلامی به طور موقت مانع خروج این بازرس از ایران شده بود.

سازمان انرژی اتمی ایران هم روز چهارشنبه گفته بود، از ورود این بازرس آژانس به دلیل «نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک» به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری شد. به گفته ایران، مجوز پذیرش این بازرس زن آژانس اتمی لغو شده و وی ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای روز پنج‌شنبه در جلسه شورای حکام اعلام کرد این اتحادیه به حرفه‌ای و بی‌طرف بودن بازرسی‌های آژانس اطمینان دارد و از ایران می‌خواهد که بر اساس تعهدات قانونی خود و طبق قوانین آژانس، اجازه دهد بازرسان وظایف خود را انجام دهند.

در واکنش به این موضع‌گیری‌ها، کاظم غریب‌آبادی نماینده ایران در آژانس عنوان کرد که دستگاه‌های امنیتی در نطنز درباره وجود مواد خطرناک همراه با بازرس آژانس هشدار داده بودند و آزمایش‌ها نیز نشان از مواد «منفجره نیترات» داشته است.

«نگرانی» از عدم همکاری کافی ایران

مایک پومپئو در بیانیه ای گفت:اوایل هفته جاری ما مطلع شدیم که یک بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی را بازداشت کرده است. این اقدامی زننده و غیر قابل توجیه برای ایجاد ارعاب است.

وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده است: ایالات متحده به طور کامل از فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس انرژی اتمی در ایران حمایت می‌کند و ما از عدم همکاری کافی ایران نگران هستیم.

او اضافه کرده است، می بایست به بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای اجازه داده شود که کارهای مهم خود را بدون مانع انجام دهند. ما از ایران می خواهیم که فوراً کلیه مسائل مفتوح با آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل و فصل کرده و حق اختیارات و مصونیت بازرسان آژانس را رعایت کند.

در نشست روز پنج‌شنبه شورای حکام همچنین جکی ولکات، نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی، نیز اقدام ایران را محکوم کرد و گفت که بازداشت بازرس آژانس توسط ایران یک اقدام «تحریک‌کننده و غیر قابل قبول» است که عواقبی برای جمهوری اسلامی در پی خواهد داشت.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در این کشور حضور دارند.

سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، «به‌طور معمول کلیه وسایل همراه بازرسان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد».

«مواد هسته‌ای اعلام نشده»

مایک پومپئو همچنین در بخش دیگری از این بیانیه تصریح کرده است: ایالات متحده عمیقاً نگران مسائلی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست ویژه شورای حکام خود مطرح کرد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان نشستی را درباره ایران برگزار کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که شواهدی از مواد هسته‌ای بالقوه اعلام نشده احتمالی در ایران به دست آورده است.

مایک پومپئو اضافه کرده است، اگر این موضوع صحت داشته باشد، بار دیگر ثابت می‌شود آنچه که جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا و امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام ، مطرح کرد، دروغ و جعلی بود.

وزیر امور خارجه آمریکا نوشته است: ایران هیچ توضیح قابل قبولی در خصوص این مواد شناسایی شده ارائه نکرده است و می‌بایست توضیح دهد که این مواد هسته‌ای از کجا آمدند و در حال حاضر در کجا قرار دارند.

اخیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان «توضیح فوری» جمهوری اسلامی درباره آثار اورانیوم کشف شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است. تورقوزآباد محلی است که نخست وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری فرانسه؛ خ
XS
SM
MD
LG