لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

بازرس اخراج‌شده آژانس اتمی از ایران «به وین بازگشت»


عکس منتشر شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران از تاسیسات نطنز
عکس منتشر شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران از تاسیسات نطنز

سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۵ آبان در واکنش به گزارش‌های منتشر شده درباره بازداشت موقت یکی از بازرسان آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که مجوز پذیرش این بازرس لغو شده و وی ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

پیشتر رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده بود که یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای مدت کوتاهی توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و مدارک سفر وی توقیف شده است.

به گفته سازمان انرژی اتمی ایران٬ هفته گذشته از ورود این بازرس آژانس به دلیل «نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک» به سایت غنی‌سازی نطنز جلوگیری شد.

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه خود گفته است: «بر اساس اعلام بخش حفاظت سایت، هنگام ورود این خانم بازرس، تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس، از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می‌شود که پذیرش قبلی این بازرس لغو شده تلقی می‌ شود.»

سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرده است:« ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می‌پذیرد. در نتیجه‌ی لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرده است.»

بر اساس توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام، هم‌اکنون ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر فعالیت‌های ایران در این کشور حضور دارند.

سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید، «به‌طور معمول کلیه بازرسان، وسائل همراه آنان در بدو ورود به هر یک از سایت‌های هسته‌ای مورد تفتیش و کنترل قرار می‌گیرد.»

پیشتر چندین مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی به رویترز گفته بودند توقیف یکی از بازرسان آژانس با هدف ایجاد «ارعاب» صورت گرفته است.

رویترز می‌گوید، از زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، این نخستین باری است که مقام‌های ایرانی دست به چنین اقدامی می‌زنند.

قرار است موضوع توقیف مدارک سفر این بازرس در اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره شود.

یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفته بود، برخورد با این بازرس آژانس باعث نگرانی درباره آینده ماموریت بازرسان در ایران شده است.

اخراج این بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی صورت گرفته است که ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا در چندین مرحله از تعهدات برجامی خود عدول کرده است.

با استفاده ار ایسنا، رویترز و رادیو فردا٬ خ/ت
XS
SM
MD
LG