لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

سفیر سابق آمریکا در اوکراین توئیت‌های ترامپ را «تهدیدآمیز» خواند


ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین
ماری یووانوویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین

ماری یووانوویچ سفیر سابق آمریکا در اوکراین هنگام ادای شهادت در مجلس نمایندگان در رابطه با جنجال اوکراین، انتشار توئیت‌های روز جمعه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده را «تهدیدآمیز» خواند.

مجلس نمایندگان آمریکا در رابطه با اتهام تحت فشار گذاشتن رئیس‌جمهوری اوکراین توسط ترامپ برای انجام تحقیقات پیرامون جو بایدن رقیب انتخاباتی وی، تحقیقاتی در راستای استیضاح ترامپ آغاز کرده است.


جو بایدن معاون اول باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا است که از رقبای اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده محسوب می‌شود.

تلاش‌ها برای استیضاح ترامپ زمانی آغاز شد که یک عضو نهادهای امنیتی ایالات متحده در مورد گفت‌وگوی تلفنی بین دونالد ترامپ و زلنسکی، نزد بازرس سازمان خود شکایتی را مطرح کرد.

ترامپ در این گفت‌وگوی تلفنی تقریبا نیم ساعته از همتای خود خواسته بود تا درباره حضور فرزند بایدن در هیات مدیره یک شرکت گاز در اوکراین تحقیقات کند.

پیش از انجام مکالمه تلفنی بین ترامپ و ولودیمیر زلنسکی همکار اوکراینی‌اش، رئیس‌جمهوری آمریکا دستور داده بود پرداخت کمک نظامی ۳۹۰ میلیون دلاری به اوکراین متوقف شود.

ترامپ همزمان با ادای توضیحات خانم یووانوویچ در مجلس نمایندگان در روز جمعه ۲۴ آبان ماه، توئیت‌هایی منتشر کرد که در یکی از آنها نوشت: «هر جایی که ماری یووانوویچ رفت، وضعیت بد شد. این خانم کارش را از سومالی آغاز کرد. چه شد؟ بعد به اوکراین می‌رسیم، جایی که رئیس‌جمهوری جدیدش در دومین مکالمه تلفنی با من نظر مساعدی درباره او نداشت. این حق بلامنازع رئیس جمهور آمریکاست که سفیرها را منصوب کند.»


آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان هنگام ادای شهادت خانم یووانوویچ توئیت‌های ترامپ را نشان داد و از سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین نظرش را در رابطه با آنها پرسید.

خانم یووانوویچ گفت: «نمی‌توانم بگویم رئیس‌جمهوری آمریکا در تلاش است چه چیزی بگوید، اما به نظرم تاثیرش تهدیدآمیز است.»

دموکرات‌ها که اکثریت مجلس را در اختیار دارند نیز اظهارات ترامپ را «تهدیدآمیز» نامیده‌اند.

خانم یووانوویچ ماه مه (اردیبهشت) از سمت خود به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین توسط ترامپ برکنار شد . او روز جمعه به مجلس نمایندگان آمد تا درباره به تاخیر انداختن کمک‌های نظامی آمریکا به اوکراین و درخواست ترامپ از همتای اوکراینی خود برای آغاز تحقیقات درباره جو بایدن دیدگاهش را بگوید.

تحقیقات دموکرات‌ها علیه ترامپ می‌تواند به استیضاح وی در سنای آمریکا که در اختیار جمهوری‌خواهان است بینجامد.

خانم یووانوویچ گفت در دورانی که سفیر آمریکا در اوکراین بوده، همواره علیه فساد جنگیده، اما همه اوکراینی‌ها از سیاست ضد فساد آمریکا استقبال نکرده و برخی‌ که می‌خواستند بر اساس قواعد قدیمی بازی کنند، دنبال حذف وی بودند.

وی افزود: «خارجی‌ها می‌خواستند شرکایی در آمریکا پیدا کنند تا با آنها کار کنند و آشکارا توانستند موفق شوند و سفیر آمریکا را کنار بزنند.»

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG