لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

ناظر حقوق بشر سوریه: هفت تن از ۱۱ قربانی حمله اسرائیل احتمالا ایرانی‌اند


تانک ارتش اسرائیل بر بلندی‌های جولان
تانک ارتش اسرائیل بر بلندی‌های جولان

ساعاتی پس از حمله هوایی اسرائیل به «۲۰ هدف ایرانی و سوری در خاک سوریه» در بامداد چهارشنبه، ۲۹ آبان، در حالی که ناظر حقوق بشر سوریه از کشته شدن یازده تن شامل هفت خارجی خبر داد، وزیر دفاع اسرائیل در «هشداری» به ایران گفت «شما دیگر در هیچ‌ کجا مصونیت ندارید».

همزمان روسیه که در سوریه حضور نظامی دارد، با انتقاد از تکرار حملات اسرائیل به سوریه، آن را «حرکتی اشتباه» نامید.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه که از بریتانیا فعالیت می‌کند و معمولا منبعی موثق محسوب می‌شود، خبر داد هفت تن از یازده کشته در حملات اسرائیل، افراد غیر سوری و احتمالا ایرانی هستند.

روزنامه جروزالم پست نیز به نقل از «یک مقام دفاعی اسرائیل»» از «تلفات وارده به نیروهای ایرانی و نیز وجود زخمی‌‌ها» خبر داد.


ارتش اسرائیل روز چهارشنبه تایید کرد که در چارچوب «حملاتی گسترده» بیست هدف ایرانی و سوری را مورد اصابت قرار داد.

آویخای اِدری، سخنگوی نظامیان این کشور، از حمله به «ده‌ها هدف نظامی، متعلق به شاخه قدس سپاه پاسداران ایران و نیز انبار مهمات ارتش سوریه» و همچنین «انهدام شماری از تجهیزات توپخانه ضد هوایی سوریه» خبر داد.

سرهنگ ادری افزود: «حضور ایران در سوریه برای امنیت اسرائیل، ثبات منطقه و خود سوریه، تهدید است.»

اسرائیل که از چند ماه پیش به این نوع حملات به سوریه اقدام نکرده بود، حمله جدید را واکنشی به شلیک ناموفق چهار راکت در روز سه‌شنبه از خاک سوریه نامید.

نفتالی بنت، وزیر دفاع جدید اسرائیل، در «هشدار به ایران» گفت: «دیگر مصونیت ندارید؛ قواعد عوض شده؛ بازوی اختاپوسی شما را در هر جا قطع خواهیم کرد.»

اسرائیل کاتز وزیر خارجه این کشور نیز روز سه‌شنبه در واکنش به چهار راکتی که ظاهرا از سوریه شلیک شد ولی سامانه ضد راکتی اسرائیل آن را منهدم کرد، آن را به دستور ایران دانسته و گفته بود: «اسرائیل، عربستان نیست و وارد بازی فرسایشی با ایران نخواهد شد بلکه قاطعانه اقدام می‌کند.»

سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، به نقل از منابع وزارت دفاع این کشور، از «رهگیری و انهدام بیشتر موشک‌ها توسط پدافند هوایی سوریه پیش از برخورد به هدف» خبر داد.

به گزارش سانا، حملات «سنگین اسرائیل» از طریق شلیک موشک از جنگنده‌هایی از فراز «جولان اشغالی» و نیز منطقه «مرجعیون» در جنوب لبنان، صورت گرفت؛ اسرائیل مانند گذشته از اشاره به این بخش از جزئیات حمله خودداری کرد.

خبرگزاری رسمی سوریه از کشته شدن یک مرد و یک زن غیرنظامی و زخمی شدن چند شهروند دیگر در اصابت یکی از موشک‌ها به منزلی در منطقه «سعسع» در شهرک «بیت سابر» در جنوب غرب دمشق خبر داد. به گزارش سانا، این مجروحان از آوار ناشی از اصابت موشک بیرون آورده شدند.

سانا همچنین گزارش داد، اصابت یک موشک دیگر به ساختمان‌های مسکونی حومه شهر «قدسیا» در غرب دمشق، یک دختر را زخمی کرد و به ساختمان آسیب رساند.

علاء ابراهیم، استاندار دمشق، به تلویزیون «الاخبار السوریه» گفت، «عملیات یاری به آسیب‌دیدگان، جبران خسارات و آواربرداری خانه‌های آسیب دیده، بلافاصله آغاز شد».

در این میان، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه، در بیانیه‌ای حمله اسرائیل به سوریه را نکوهش کرد و آن را «حرکتی اشتباه» نامید.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، آقای بوگدانوف افزود که این حملات «با قوانین بین‌الملل در تضاد آشکار است» و «صلح را با مخاطره روبه‌رو می‌کند».

«نکوهش» اسرائیل از سوی روسیه در حالی است که رسانه‌ اسرائیلی وای‌نت شامگاه سه‌شنبه خبر داده بود که مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل با سفر به روسیه بلافاصله با نیکلای پاتروشف همتای روسی خود دیدار کرده در مورد «هماهنگی‌های لازم» در قبال نیازهای امنیتی اسرائیل در مسائل سوریه، گفت‌وگو کرده بود.

نخست وزیر اسرائیل همواره مدعی بوده که روسیه نیازهای کشورش را در قبال سوریه «درک می‌کند».

سابقه نیز نشان می‌دهد که اسرائیل معمولا اندک زمانی پیش از حملات سنگین و غیرعادی به سوریه علیه ایران و متحدانش، با مقامات ارشد روسیه گفت‌وگو می‌کند؛ اکثر این تماس‌ها از سوی بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انجام می‌شود.

اما آقای نتانیاهو این روزها به سختی مشغول حفظ جایگاه سیاسی خود در بحران داخلی سیاسی کشورش است.

به گزارش وای‌نت، میخائیل بوگدانوف و سرگئی ورشینین، دو معاون وزیر خارجه روسیه و شماری از مقامات ارشد وزارت دفاع و نیز فرماندهان ارتش روسیه در دیدار سه شنبه شب در مسکو میان نیکلای پاتروشوف با مشاور امنیت ملی اسرائیل حضور داشتند.

حمله «سنگین» اسرائیل به سوریه عملا تنها ساعاتی پس از این دیدار انجام شد.

ایران به حمله جدید اسرائیل به «اهداف ایرانی» در سوریه واکنش نشان نداده و به گزارش‌های کشته شدن نیروها یا متحدانش در این حمله اشاره نکرده است.

XS
SM
MD
LG