لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

آژانس: ایران در مورد ذرات اورانیوم در یکی از سایت‌های خود توضیح دهد


رئیس موقت آژانس، کرنل فروتسا
رئیس موقت آژانس، کرنل فروتسا

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه، ۳۰ آبان‌ماه، از ایران خواست که در مورد وجود ذرات اورانیوم در یک سایت اعلام نشده توضیح دهد.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد اعلام کرده بود که بازرسان آژانس «در مکانی در ایران که به آژانس اعلام نشده ذرات اورانیوم طبیعی با منشأ انسانی» کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس موقت آژانس، کرنل فروتسا، با بیان این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مقامات ایرانی هفته آینده برای بحث و گفت‌وگو در تهران ملاقات می‌کنند، افزود که این آژانس هیچ اطلاعات دیگری در این مورد دریافت نکرده است.

وی که در جلسه هیئت مدیره آژانس سخن می‌گفت اظهار کرد: «این موضوع حل‌نشده باقی مانده است… ضروری است که ایران با آژانس همکاری کند تا این موضوع را سریعاً حل کند.»

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفته است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده یک هیئت بلندپایه فنی به ایران می‌فرستد.

منظور از ذرات مورد اشاره آژانس محصول اورانیوم استخراج‌شده است که فرآوری اولیه بر روی آن انجام شده، اما غنی‌سازی نشده است.

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت مورد نظر نام نبرده، اما منابع دیپلماتیک پیشتر گفته‌اند که آژانس از ایران در مورد محلی در تورقوزآباد تهران سؤال کرده است.

اسرائیل می‌گوید جمهوری اسلامی در گذشته در تورقوزآباد فعالیت‌های پنهانی اتمی داشته است.

به گفته خبرگزاری فرانسه، منابع می‌گوید که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بهار امسال نمونه‌هایی از این سایت گرفته و ایران در ارائه جواب برای روشن‌تر شدن نتایج این آزمایش کُند عمل کرده است.

در همین زمینه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، روز ۱۸ آبان گفت که «آلودگی با غنای بالا» در تورقوزآباد مطرح نیست و افزوده بود: «ذراتی که می‌توانند پرواز کنند هر جایی می‌تواند باشد.»

از سوی دیگر، ۱۰ روز پیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران در آخرین مورد از عدول خود از تعهداتش در برجام، غنی‌سازی در تأسیسات «فُردو» را از سر گرفته و میزان ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش در حال افزایش است.

نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل روز پنج‌شنبه در این مورد در پیامی نوشت: «ایران به غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو ادامه می‌دهد؛ فردو پناهگاهی دارای استحکامات است که برای انجام کارهای غنی‌سازی مخفی ساخته شده‌ و وجود آن قبلاً اعلام نشده بود. جامعه جهانی باید از ایران بخواهد بی‌درنگ روند این فعالیت‌های خود را معکوس کند.»

XS
SM
MD
LG