لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

واکنش ایران به گزارش تازه آژانس: نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود


کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین است
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین است

نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد این سازمان «همچنان دسترسی کاملی در ایران دارد»، اما افزوده این گزارش «نباید با اغراض سیاسی بزرگنمایی شود».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود در ۲۰ آبان ماه تایید کرده که ایران در آخرین مورد از عدول خود از تعهدات اتمی، غنی‌سازی در تاسیسات «فردو» را از سر گرفته و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده در حال افزایش است.

این گزارش در عین حال اعلام کرده «ذرات اورانیوم با منشاء ساخت دست بشر، در محلی که ایران پیشتر به آژانس اعلام نکرده بود» پیدا شده‌است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، بامداد ۲۱ آبان به نقل از کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی در وین، می‌گوید آژانس بین‌المللی «به‌رغم کاهش تعهدات ایران تحت برجام… همچنان قادر به راستی‌آزمایی هم در مورد اجرای تعهدات و هم در مورد توقف اجرای بخشی از تعهدات است».

تهران یک سال پس از خروج دولت دونالد ترامپ از توافق صورت‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما بر آمریکا، اقدام به عدول گام‌به‌گام از برجام کرد.

تازه‌ترین گام ایران آغاز گازدهی به سانتریفیوژها در تاسیسات اتمی فرود است.

وزارت خارجه ایالات متحده این اقدام را «گام بلند در مسیر اشتباه» توصیف کرده است. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری آمریکا گفته «ایران در حال غنی‌سازی بوده و هست و این گام خیلی بدی است».

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، ایران و‌ ایالات متحده را متهم کرده که راه خروج از توافق اتمی را «برگزیده‌اند».

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، نیز گفته «نمی‌شود ما صد در صد تعهدات خود را اجرا کنیم ولی طرف مقابل آن را اجرا نکند».

گزارش تازه آژانس نیز با واکنش‌های ایالات متحده، سه کشور اروپایی طرف توافق اتمی و اتحادیه اروپا روبه‌رو شده‌است.

اما نماینده ایران در وین می‌گوید «موضوعات پادمانی نباید با اغراض سیاسی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند و بزرگنمایی شوند».

آقای غریب‌آبادی با اشاره به مکان «خاصی» در ایران که ظاهرا همان محل پیداشدن ذرات اورانیوم است گفته «تعامل بین آژانس و ایران درخصوص این موضوع در حال اجراست. بنابر این، هرگونه تلاش برای پیش‌داوری و ارائه ارزیابی زودهنگام و خام، صرفا در جهت مصادره این موضوع در راستای مقاصد سیاسی خواهد بود».

آژانس در گزارش خود نام از این محل «خاص» نبرده است، ولی به نظر می‌رسد منظور سایت «تورقوزآباد» است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، سال پیش از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرده بود.

ایرنا، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG